— Vi jobber nå med en omstrukturering av alt som har med eierskap og drift av jernbanen å gjøre. Vi må få mye tydeligere roller, sier Grøvan som sitter i Stortingets transportkomité.

I Kristiansand har de ulike aktørene i jernbanesystemet frontkollidert rundt planene for ny togstasjon. NSB Sørlandsbanen og Rom Eiendom protesterer kraftig mot Jernbaneverkets planer som skal til politisk behandling om to uker.

De føler seg overkjørt og ekskludert i prosessen rundt det nye kollektivknutepunktet, og vil ha planen stanset. Hovedankepunktet er at Jernbaneverket har fjernet de 140 parkeringsplassene som er der i dag.

Fram til 1996 var NSB én organisasjon, men nå eier Jernbaneverket skinnene, NSB står for togdriften, og Rom eier bygningene - grovt sett.

På kryss og tvers

— Men også innen eiendom går ansvarsforholdene på kryss og tvers, der Jernbaneverket i tillegg til skinnegangen også eier visse andre arealer. Dagens organisering er uoversiktlig og skaper konfliktområder som vi nå ser eksempel på i Kristiansand, sier Grøvan.

Allerede i november i fjor la konserndirektør Finn Isaksen i NSB fram et forslag til en radikal omorganisering av jernbanen der han i praksis legger ned både NSB og Jernbaneverket. I stedet vil han opprette to

aksjeselskaper der det ene får ansvar for utbygging og drift av infrastruktur, eiendom og kjøp av togtjenester, og legges under Samferdselsdepartementet. Det andre blir et kommersielt selskap underlagt Næringsdepartementet som skal drifte tog og buss og vedlikeholde materiell.

— Det han foreslår har mye spennende i seg, men det er ikke sikkert det er den modellen vi vil gå inn for, sier Grøvan.

Borgerlig enighet

— Kanskje bør vi også opprette et jernbaneselskap som både kan stå for utbygging og være på finansieringen, i likhet med det nye veiselskapet som er under opprettelse, sier Grøvan.

Alle de fire borgerlige partiene er enige om nødvendigheten av en jernbanereform, og regjeringserklæringen fra oktober i fastslår:

«Regjeringen vil gjennomføre en større reform av jernbanesektoren, der Jernbaneverket og NSB omorganiseres for å oppnå en hensiktsmessig styringsstruktur, en forretningsmessig organisasjonsform og tydelige mål».

Ser behovet for reform

Der heter det også at de vil konkurranseutsette virksomheten på skinnegangene.

— Vi må gå noen runder til før vi konkluderer med hvilken modell gi går inn for, men i løpet av 2015 håper jeg vi har en skisse klar, sier Grøvan.

Jernbaneverket har nettopp avgitt en høringsuttalelse til Samferdselsdepartementet, og strategidirektør Lars Christian Stendal sier de ser behovet for en reform:

— Vi mener at et foretak som har ansvar for infrastrukturen, også må ha eierskap til stasjoner og terminaler. Det at det er to eiere skaper utfordringer vi ikke hadde behøvd å ha, sier han.