Det sier Hans Geelmuyden, en av Norges mest profilerte — og provoserende - PR-eksperter til Fædrelandsvennen.

Med det mener han at byen ikke klarer å synliggjøre for omverdenen at den har interessante arbeidsplasser som kan få folk til å flytte hit.

— Det unge, etablerte par som vurderer å flytte hit vil vite, er om det finnes finnes noe å leve av for begge to. Her tror jeg ikke byen har vært flink nok til å fortelle historiene om alle teknologiarbeidsplassene. Og da min kone hørte jeg skulle ned hit, sa hun: "Ja, også har de jo Høgskolen i Agder". Heller ikke universitetet er særlig kjent, sier Geelmuyden.

Onsdag formiddag hjelper lederen av kommunikasjonsbyrået Geelmuyden.Kiese formannskapet i Kristiansand med å se byen utenfra.

— Jeg oppfatter at Kristiansand omdømme er godt, men samtidig er det kanskje feil. Det er en del dere gjør som ikke er godt kjent, mener Geelmuyden som er invitert av ordfører Arvid Grundekjøn (H) for å se på Kristiansand med kritiske briller.

I tillegg skal han lede en workshop og sette formannskapets medlemmer i sving med å svare på hvordan de ønsker at Kristiansand skal fremstå for omverdenen.

— Det er ikke sikkert at Visit Sørlandet skal fortelle historien om Kristiansand. Det kan hende de heller vil snakke om et loft i Setesdalen. Jeg sier ikke dette for å kritisere Visit Sørlandet, men Kristiansand må ta kontroll over sin egen historiefortrelling, sa Geelmuyden til formannskapet.

— Noe av det som overrasket meg mest da jeg forberedte meg til dette, var å oppdage hvor internasjonal byen er. Kall det gjerne fordommer, men jeg visste ikke hvor mange dere inviterer inn. Her tror jeg at er fanget i den gamle myten om det mørke fastland, sa han.

Les også:

Mye sukker

— Å provosere er selve krydderet i livet mitt, erklærte PR-rådgiveren da han ble intervjuet av Playboy for over 20 år siden.

Noe av det som overrasket meg mest da jeg forberedte meg til dette, var å oppdage hvor internasjonal byen er.

Men han var forsiktig med pepperet i sin innledning og delte ut mer sukker enn salt på bakgrunn av opplysningene han har hentet inn om byen:

— Selvfølgelig er det kjempefint å være kjent for sommer, sol, strand og Sabeltann. Det er mange som ikke er kjent for noe i det hele tatt! Poenget er om dere ikke også kan være kjent for noe mer, sa Geelmuyden.

— Jeg er ikke her for å være ubehagelig med Kristiansand, for det er det ingen grunn til. Det eneste som bekymrer meg litt, er NHOs tall fra bedrifts-NM som viser at antall nyetableringer har falt. Det andre er det som gjelder åpenhet og toleranse, sa Geelmuyden, som samtidig avleverte kritiske betraktninger om profilering og omdømmebygging:

— Kommunal profilering og posisjonering er nesten brakt i vanry fordi det stopper opp på logonivå, sa han, og poengterte at «omdømme» bare er en av mange faktorer som gjør at en kommune lykkes. Tid, penger, makt, tillit, allianser, mot og kompetanse er det som veier mest.

Kultstatus

Arvid Grundekjøn forsøkte selv å profilere byen gjennom en kommunal video som i vinter ble sablet ned av omdømmeeksperter:

Jeg er ikke her for å være ubehagelig med Kristiansand, for det er det ingen grunn til.

— Jeg tror den filmen er i ferd med å få sann kultstatus på linje med «Dis» av Aune Sand. Jeg har gjort iherdige forsøk på å finne den videoen uten å lykkes, sa Geelmuyden.

Med seg på miniseminaret om byprofilering i rådhuset, har Geelmuyden GK-kollega Kari Kjær som har erfaring fra omdømmebygging for Hamar og Romerike.

— La oss se hvordan vi kan gjøre noe som er bra bedre. Gå inn i dette med et åpent, muntert sinn. Så vidt jeg kan se, er det ikke grunnlag for noe annet, oppfordret Geelmuyden før workshopen startet.