— Dette anlegget er noe byen ønsker og heier på, både kommuneadministrasjon, politikere, kunder og drivere i Kvadraturen, uttaler styreleder Jon Bjørgum i Christiansholm Eiendom til Fædrelandsvennen.

Til tross for at politikerne tirsdag avviste ren pengestøtte, går forkjemperne for parkeringsanlegg under Torvet på med krum hals. I første omgang skal de ha et møte med administrasjonen.— Vi tolker at det er åpning for å jobbe videre med vårt forslag. Det er ofte sånn i forhandlinger, at man går litt rundt grøten først, sier Jan Omli Larsen, direktør for Kristiansand Næringsselskap (Knas).

Blant annet vil de høre om kommunen kan fire på visse tekniske krav i den godkjente reguleringsplanen.

Fnyser av Kilden-parkering

Det kommunale selskapet akter å bidra til realisering, så fremt anlegget er økonomisk bærekraftig. Da må kostnaden for investorgruppa ned mot 300.000 kroner per plass, rundt 150 til 180 millioner totalt.

At parkeringssjefen overfor politikerne blant annet argumenterer med at Kilden p-hus kun har 25 prosent belegg, reagerer Knas-sjefen slik på:

— Parkeringsselskapet har kommersielle interesser av et høyest mulig belegg. Det blir ikke mye handel av parkering ved Kilden. Da er det raskere å kjøre til Sørlandsparken og parkere utenfor døra der, påpeker Larsen.

— Og så blir det fem ganger større CO2-utslipp, tilføyer Jon Bjørgum.

Les også:

— Avgjørende for liv og røre

Eiendomsinvestoren mener Kristiansand, i likhet med en rekke andre kystbyer, nå får et mangeårig strengt parkeringsregime som et slag i fleisen.

— Folk liker å parkere der de skal handle. Å få bilen inn i sentrum er avgjørende for liv og røre. Både kontorbedrifter og butikker sier til oss at det viktigste vi kan gjøre for at Kvadraturen skal bli attraktiv, er å få orden på parkeringssituasjonen, sier Bjørgum.