— Jeg tror at folks økte interesse for øl fra mikrobryggerier henger sammen med det vi litt stygt kaller hipsterkulturen. Dette finner vi for eksempel også igjen i matlagingen nå. Det går ut på at ting skal være laget i små enheter, det skal være naturlig og kortreist og det skal være nært røttene, sier Johan Wånge og nipper til sin Nøgne Ø Citra. Fædrelandsvennen finner ham og Heidi Gimre sittende vaglet ved disken på utestedet Bakgården Både & i Kristiansand. Her finnes mangt slags øl både på tapp og flaske.
Ananas-aroma
— Jeg drikker en Kaapse Karel, American bitter, sier Heidi Gimre.
218 ølsorter i butikkhylla - ølinteressen eksploderer
— Og hva kan du si om den?
— Den er gyllen av farge, ugjennomsiktig, god på kroppen og har fin, bitter ettersmak. Humlene i den gir en ananas- og grapefruktaktig aroma, sier Gimre.
Konkurranse
Hun arbeider selv i utelivsbransjen, mens Johan Wånge er reisende i brennevin.
— Før var det vin som var vår hardeste konkurrent, men nå merker vi sterkt konkurransen fra stadig flere typer øl. Den første gangen jeg bet meg merke i et mikrobryggeri var i Gamla Stan i Stockholm for tolv år siden, og de siste ti årene har det gått opp for stadig flere at det ikke er så vanskelig å brygge sitt eget øl, sier Wånge.