KVINESDAL: — Statens vegvesen skal ha skryt for å tenke nytt. En bonusordning som premierer dem som bygger og vedlikeholder veier om alvorlige ulykker unngås, kan virke motiverende, sier daglig leder Torgeir Øvstebø i Allfarveg.

Selskapet hans kan altså få opptil to millioner kroner årlig dersom det fremover skjer færre ulykker med personskader enn det som er normalt for veier av tilsvarende standard og trafikkmengde.

Skulle imidlertid den nye europaveitraseen vise seg å bli mer ulykkesrammet enn det som er vanlig for tilsvarende veier, kan entreprenøren gå glipp av til sammen 50 millioner kroner de neste 25 årene.

Sikkerhetstiltak

— Under planlegging og bygging av veien er det gjort mye for å forebygge at det skal skje alvorlige ulykker, sier Torgeir Øvstebø.

I de over åtte kilometerne med tunnel er det for eksempel støpt betongkanter som skal være mindre farlige å kjøre inn i enn ujevne fjellvegger. Det er bygd autovern for hver minste bekk som går under veien. Rekkverk er utformet og avsluttet med tanke på å redusere skadene ved sammenstøt mest mulig.

Det er laget viltover- og underganger og satt opp flere kilometer med viltgjerder. Asfalttypen som er benyttet blir etter kort tids bruk også ganske lys, slik at den ikke vil stjele så mye av nattesikten. Det er også veilys på hele strekningen.

— Vi mener denne veien er bygd så sikker at mulighetene for å få bonusutbetalinger skulle være gode. Dessverre er det ikke opp til oss å få trafikantene til å holde fartsgrenser og la være å foreta uforsvarlige forbikjøringer, sier Torgeir Øvstebø.

Trekk i bonus

Ulykkene vil bli vektlagt etter hvor mange og hvor alvorlige personskader det er. Mens et dødsfall i den kompliserte utregningsformelen blir vektet med 33 prosent, utgjør en meget alvorlig personskade 23 prosent og en alvorlig skade 9 prosent.

Det er Allfarvegs heleide datterselskap, Kolo Veidekke AS, som de neste 25 årene skal vedlikeholde E 39 mellom Lyngdal og Flekkefjord. Slurver selskapet med å brøyte, salte, lappe asfaltdekket eller fornye veimerkingen, kan de bidra til at bonusen blir mindre.

— Bonusen kommer på toppen av det entreprenøren får for å bygge og vedlikeholde veien, men er likevel en del av betalingen for arbeidet som er avtalt utført. For at ikke en alvorlig ulykke et år skal slå veldig uheldig ut, blir en periode på to år av

gangen lagt til grunn for beregningen av den årlige bonusutbetalingen, sier sjefingeniør Kjersti Billehaug i Vegdirektoratet.