KRISTIANSAND: — Vi frykter kaos, men håper det skal gå bra. Erfaringsmessig vet vi at trafikkproblemer kan føre til enorme tap, sier Erik Rostoft i Sørlandsparken Næringsforening.

Strekningen Rona - Aust Agder fylkesgrense er en problematisk strekning trafikkmessig, fordi den nye motorveien i stor utstrekning vil følge dagens E 18 linje.

— Trafikken vil bli flyttet frem og tilbake en rekke ganger. Dette er godt planlagt og skal gå bra. Vi kan ikke stenge i mer enn fem minutter, sier PR-sjef Kyrre Lian i entreprenørselskapet Construction Joint Venture E 18 (CJV E 18).

Smertefritt På det meste kjører det 8000 kjøretøyer i døgnet inn i Sørlandsparken fra Timenes-krysset. Det foreligger ingen måling fra innkjørselen ved Dyreparken.

— Vi har seks millioner besøkende i året og 3500 årsverk er knyttet til Sørlandsparken. Motorveibyggingen må gjøres så smertefritt som mulig og med god skilting, sier Erik Rostoft, som ønsker et informasjonsmøte med utbygger Agder OPS selskap.

Parkdirektør Arne Magne Robstad i Kristiansand Dyrepark gleder seg veldig til at den nye motorveien med sideveier og kryss står ferdig i juni 2008. — Det blir kjempebra. Utbygger har lovet å ta ekstra hensyn i perioden mai til august. Vi har et godt produkt og tror folk kommer, selv om det blir litt kø, sier parkdirektør Arne Magne Robstad.

— Vi skal ikke påvirke trafikken i perioden 15. juni til 15. august. Da er trafikken ekstra stor, sier Kyrre Lian.

Daglig leder Geir Magne Lundstøl på Sørlandssenteret tror kundene er så tålmodige at de tåler kø.

Timenes - Har de bestemt seg for å dra ut til Sørlandssenteret vil ikke litt kø stanse dem. Utbyggerne har dessuten lovet å være fleksible. Vi håper løftene holder, sier Lundstøl.

Arbeidet med den nye motorveien på strekningen Rona - Aust-Agder fylkesgrense startet mandag forrige uke, med forberedende arbeider i Timenes-bakken hvor det kommer ny bro og nytt kryss.

— Etter hvert vil vi sette i gang arbeider flere steder på denne strekningen, sier Kyrre Lian.

Ny bro På Rona skal CJV E 18 bygge Nottangen på 220 meter, en bro som skal ligge parallelt med den gamle. Broarbeidet starter i juni neste år og avsluttes april 2008. I den andre enden skal det bygges bro over Studedalen. Broa blir 80 meter lang og påbegynnes i løpet av november i år.

— Det blir mye anleggsarbeid i området, men vi tror vi skal unngå kaos. Redusert fart er i seg selv en kaosdemper, mener Kyrre Lian.

FAKTA

Strekningen Rona - Aust-Agder fylkesgrense er 8,4 km, får fire felt, syv nye kryss og en rekke sideveier.

Nye E 18 Grimstad - Kristiansand blir 38,5 kilometer, får 75 kilometer sideveier og koster 3,3 milliarder.