LILLESAND: – Dette er en type risiko vi ikke kan gardere oss mot, når vi har slike bratte fjellskjæringer tett innpå veien. Vi kan ikke sikre oss 100 prosent mot ras, så dette kommer til å skje igjen et eller annet sted, sier Jens Andersen, seksjonsleder i byggherreseksjonen i Statens vegvesen Aust-Agder.

Ved 14.30-tida i går var det enda et ras ved Vallesverdtunnelene på E 18 i Lillesand kommune. Denne gangen falt en stein på ca. 300 kilo sju meter fra en fjellskrent ved østre munning av den midterste Vallesverdtunnelen. Det er bare to måneder siden et tilsvarende ras skjedde ved den andre enden av tunnelen. Den gangen traff steinblokken fronten på en lastebil så den hoppet to meter opp i lufta. I går ble ingen truffet av raset.

– Kunne blitt drept

– Det er mye trafikk på E 18, så det er ikke til å komme bort fra at denne steinen kunne ha ført til at folk ble drept. Det er åpenbart farlig å få sånt i fronten, men denne steinen hadde mistet litt av energien på vei ned ettersom den først traff ei fjellhylle, så autovernet, før den spratt ut i veien, sier Andersen.

Også politiet mener at steinraset kunne fått fatale konsekvenser.

– Det kunne ha blitt alvorlig, erkjenner operasjonsleder Toralf Jørgensen ved Agder politidistrikt.

Det er Mesta som har vedlikeholdsansvaret på strekningen. De kom raskt til rasstedet ettersom de var i nærheten i forbindelse med et annet oppdrag da raset skjedde. Det ene kjørefeltet var stengt en periode, men ble raskt åpnet.

– Steinen ble fjernet, og det ble konstatert at det ikke var fare for nye steinras, opplyser Jørgensen.

Kontroller

Andersen forteller at Mesta har jevnlige kontroller med fjellskrentene langs E18 for å sikre mot ras.

–Vi kommer til å gå over skjæringene ved Vallesverdtunnelene igjen og sikre det som nå er løst, slik vi kontinuerlig gjør. Men stein «lever», frostsprengning og annet gjør at det beveger seg og at steinblokker løsner. Vi greier ikke holde fjellskjæringene reine hele tiden. Selv om vi inspiserer dem jevnlig, kan dette skje igjen, sier Andersen.

– Er det ikke mulig å gardere seg mot ras?

– I dag bygger vi veier med mye større avstand til sideterrenget. Nye veier får ikke full fjellskjæring helt ut i veien slik dagens E 18 i Aust-Agder har på flere steder. Men på Vestlandet er dette enda verre enn her, sier Andersen.

Han mener imidlertid det skyldes en tilfeldighet at det oppsto enda et ras ved Vallesverdtunnelen.

– Rasfaren er ikke stor, og det er tilfeldig at det oppstår ras to ganger på samme sted, sier Andersen.