OSLO: – Det er noe mer usikkert for søndagen, men vi håper antall avlysninger skal gå ned i forhold til fredagen. Da ble 7 prosent av planlagt trafikk kansellert, sier seniorrådgiver Knut Løvstuhagen.

Han sier det fredag kveld totalt var 91 flygere sykmeldt. Det er 15 færre enn dagen før, da 12 prosent av trafikken ble innstilt.

Administrerende direktør Petter Jansen i SAS Braathens sa tidligere fredag at han håper opptil 96 prosent av flyene heretter vil gå som normalt.

Årsaken til Jansens optimisme er at sykefraværet blant pilotene er på vei nedover etter at selskapet ba alle om å dokumentere sitt fravær med sykmelding.

Tilbake til egenmelding

– Det som skjedde var at vi fikk en voldsom opptrapping tirsdag. Nå ser vi at vi er på vei ned fra det høye nivået. I dag er det ganske få som har meldt seg syke, og færre sykmeldte enn det har vært på en normaldag ellers, sier Jansen, som nå ikke lenger betviler beveggrunnene for sykmeldingene.

– Men mens vi har valgt å kalle sykmeldingene vi så tidligere i uken for en aksjon, har vi ikke noen grunn til å gjøre det lenger, sier Jansen.

Han sier selskapet nå fortløpende vurdere å gå tilbake til de vanlige reglene for egenmeldinger igjen.

Sjef for helse, miljø og sikkerhet i selskapet, Anne Birkeland, sier det ikke ser ut til å være noen felles årsak til de dokumenterte sykmeldingene.

– Jeg har ikke innsikt i bakgrunnen til alle sykmeldingen, ettersom de stammer fra forskjellige leger rundt omkring. Men de vi har hatt inne, har hatt ulike årsaker. Vi ser ingen likhetstrekk fra sak til sak, sier Birkeland til NTB.

Fredag anslo SAS Braathens at rundt 25 avganger ville bli innstilt, og at dette ville bli noe bedre lørdag. Søndag er anslaget igjen rundt 25 innstilte avganger.

Store tap

– Vi har fått booket om passasjerene til de flyene som går, så vi håper at våre passasjerer ikke vil oppleve dette som problematisk, sier informasjonssjef Siv Meisingseth i SAS Braathens til NTB.

Jansen har vokabularet fullt av beklagelser for de ulempene kanselleringene har påført kundene.

– Jeg er redd for at dette har satt oss tilbake når det gjelder omdømme. Vi kan bare gjenopprette dette ved å operere med et profesjonelt og pålitelig trafikksystem framover, sier Jansen.

Han regner med at SAS Braathens har tapt flere titalls millioner kroner på alt bråket i det siste. Mye av dette vil gå til erstatninger til de om lag 25.000 passasjerene som har vært rammet.

– Ja, mye av dette er erstatninger til passasjerene. Vi gjør nå en vurdering. Jeg har gitt klar beskjed om at vi skal være sjenerøse i våre vurderinger, slik at vi kompenserer på en skikkelig måte, sier Jansen.

Forhandlinger tirsdag

Selv om antallet kanselleringer går ned, er fortsatt konflikten med pilotene i SAS-systemet uløst. I SAS Braathens er det foreløpig ikke lagt opp til flere møter før de skandinaviske pilotforeningene i SAS-konsernet møtes til nye forhandlinger med konsernledelsen igjen.

Det var opprinnelig planlagt møter i Stockholm fredag, men disse er blitt utsatt til tirsdag.

– Da vil vi ta opp tråden fra sist og fortsette forhandlingene, men på et nivå høyere. Pilotforeningene vil fortsatt sitte der, men arbeidsgiversiden vil bli representert med arbeidsgiverforeningen for flyselskapene i Sverige, istedenfor SAS lokalt i Sverige, sier informasjonskonsulent Trine Løvberg i SAS-gruppen til NTB.

Stridstemaet er SAS’ sitt ønske om ikke lenger å forhandle med SAS-pilotene samlet, men å splitte opp tariffavtalen til datterselskapene i de tre landene.

Dette ønsker ikke pilotene, som mener at nasjonale avtaler blant annet vil være i strid med prinsippet om likebehandling.