VENNESLA: — Men vi er ikke så dumme som de skal ha det til altså, sier Marthe Granås (15).

Hun går i tiendeklasse på Vennesla ungdomsskole.

Fjorårets eksamensresultater viser at tiendeklassingene på Vennesla er tredje dårligst i landet. Snittkarakteren er tre.

Dårlig luft

Marthe og klassekameratene på Vennesla ungdomsskole mener det er flere grunner til de elendige resultatene.

— Det er dårlig ventilasjon på skolen, og det er vanskelig å sitte og konsentrere seg lenge. Dermed lærer vi mindre, mener Vebjørn Sagedal (15).

— Ja, det gjør at vi hele tiden må spør læreren om han kan slippe oss fri sånn vi kan få frisk luft, sier Marthe.

— Ordføreren har mye med dette å gjøre. De har kuttet mye i skolen, sier Olav Andreas Lindekleiv (15). I fjor sendte han mail til ordfører Bransdal for å spørre om dette med ventilasjon.

— Hun skrev at de regnet med å få det på plass i løpet av 2008. Dette er viktig for at elevene skal bli mer konsentrerte og få god holdning, mener han.

Arbeiderbygd

  • Det er ikke bare elevene selv som er late og ikke gidder lære?

— Mange elever tenker at det ikke er så nøye med skolen for de skal inn på mekken, mener Vebjørn.

— Ja, men du må ha gode karakterer der også, sier Malin A. Hovland (15).

— Men dette er en arbeiderbygd. Foreldrene våre har gått ungdomsskolen og rett ut i jobb. Jeg tror det har litt å si, sier Marthe.

Alle de fem elevene er enige om at det er viktig med gode karakterer. De føler de lærer det de skal lære, men merker forskjell fra barneskolen.

— Der var det færre elever og flere lærere, sier Olav Andreas.

— Ja, og ovnene virket og alt, sier Malin.

Nå lover de å gjøre sitt for at årets eksamensresultater skal bli mye bedre. Neste høst skal alle sammen på videregående, noen i Vennesla og noen i Kristiansand.

Bedres

Rektor ved Vennesla ungdomsskole, Leif Rune Godtfredsen, sier de dårlige karakterene ikke har gått upåaktet hen på skolen. Det har vært mye diskusjon etter at lærere og elever kom tilbake fra høstferie.

— Vi skal nå se på om det er andre måter vi kan tenke på og organisere oss på for å bedres, sier Godtfredsen.