KRISTIANSAND: — Vi beklager situasjonen som har oppstått. Det er klart at når vi har så mange gjester så blir det problemer, sier Per Arnstein Aamot, administrerende direktør i Dyreparken.

Men han føler at noe av kritikken blir feilaktig.

— Når det sies at vi står ute ved E18 og tar parkeringsavgift, så er det feil. Vi har stått ved innkjørselen til Quality hotell, forklarer han.

Midlertidige løsninger

Dyreparken har gjort noe justeringer etter den siste tidens massive kritikk. Blant annet tar de nå betaling etter at bilene har kommet seg inn på parkeringsplassen. Aamot peker også på at arbeidet med ny E18, gjør ting litt vanskeligere.

— Vi må leve med mange midlertidige løsninger. Også er det klart at det er et problem at vi har såpass kort strekning fra E18 og til våre parkeringer. Det er klart at vi må jobbe mer med dette når E18 står ferdig, sier Aamot.

Ikke fornøyd

Tidligere i ettermiddag hadde Statens Vegvesen en befaring i problemområdet sammen med representanter fra Dyreparken. Dette gjorde de for å kikke på trafikken, og se om det kunne gjøres noe for å bedre det trafikale kaos.

— Vi har ikke vært helt fornøyd med det Dyreparken har gjort her ute, innrømmer Johan Mjaaland, distriktssjef ved Statens Vegvesen Vest-Agder.

Han påpeker at de hele veien har hatt en god tone med turistmagneten, og det at de nå har sluttet med å ta betaling helt ute ved veien utenfor Quality hotell, hjeper noe.

Skal skiltes

Problemets kjerne er den store trafikken på det Mjaaland kaller stamvegrampene, det vil si av- og påkjøringsveiene til E18. Nå vil det bli gjort noen endringer, med forhåpninger om en bedring i trafikkaoset.

— For det første har det vært mange yngre personer som dirigerer trafikken, og de må bort. I stedet skal det settes opp skilter. Disse skiltene vil bli satt opp ved behov, og skal vise veien til ledige parkeringsplasser, sier Mjaaland, og oppfordrer besøkende i Dyreparken til å følge skiltingen.

Det har også til tider stått personer som informerer i rundkjøringer på stamvegrampene.

— Det kan være farlig, så disse personene må vekk derfra og inn på mindre farlige områder, fastslår Mjaaland.

Så gjenstår det å se om de bebudede endringene vil ha en innvirkning på trafikken i området.