Statssekretær Bård Hoksrud lyttet til argumentene, men kom ikke med noen løfter. Foto: Tone Sandberg
Listerrådet, NHO og stortingspolitikere fra Vest-Agder og Rogaland samlet til stormønstring for ny E 39 på Rosfjord hotell i Lyngdal. Foto: Tone Sandberg
Statssekretær Bård Hoksrud forsikret forsamlingen om at han er smertelig klar over tilstanden på E 39. Foto: Tone Sandberg

— Nå er det viktig med samarbeid på tvers av fylkesgrensene, for de 80 minuttene kan knytte Kristiansand og Stavanger sammen. Det er en nasjonal unnlatelsessynd ikke å bygge videre på det som ligger i disse to regionene og binde dem sammen.

Det sa stortingsrepresentant Siri A. Meling (H) fra Rogaland da nærmere 100 personer fra begge de to fylkene mandag for første gang samlet seg til stormønstring om vei.

— Det er et ekstremt trøkk for bygging av E 39, og nå jobbes det tverrpolitisk, understreket lederen av Sørlandsbenken, Åse Michaelsen (Frp).

På Rosfjord hotell i Lyngdal hadde NHO i begge fylkene slått seg sammen med Listerrådet, og i tillegg fått stortingsrepresentantene til å møte for å legge tyngde bak kravet som nå rettes inn mot regjeringen som har lovet en helt ny veipolitikk.

Sentralt står et nytt statlig veiselskap som skal står for både planlegging og utbygging av lengre strekninger i ett jafs. Det skal være operativt fra høsten 2015. ## Start i 2016?

Mandalsordfører Tore Askildsen mente det da er mulig å starte veibygging mellom Kristiansand og Lindesnes allerede i 2016. — Kan Bård Hoksrud bekrefte det? spurte han.

Det kunne imidlertid ikke statssekretær Bård Hoksrud (Frp) fra Samferdselsdepartementet som formelig ble pepret med argumenter for hvorfor E 39 må bygges ut. Raskt. Og med fire felt på hele strekningen.

Listerrådet, NHO og stortingspolitikere fra Vest-Agder og Rogaland samlet til stormønstring for ny E 39 på Rosfjord hotell i Lyngdal. Foto: Tone Sandberg

At trafikkveksten er sterkere enn antatt, at næringslivet hemmes av dårlig vei og at folk dør i unødvendige ulykker er bare noen av argumentene for å binde de sterke vekstregionene sammen.— Vi vil planlegge for fire felt hele veien, men det betyr ikke nødvendigvis full utbygging med en gang, sa Hoksrud.

En reduksjon i reisetiden fra tre timer til 80 minutter betyr ikke bare bedre vei, men også adskillig kortere trasé. Og den traseen ønsker politikere og næringsliv å legge i hendene på det nye veiselskapet.

- Vi må vinne

— Vi vet det blir konkurranse om å komme med, men her må vi være best - og her må i vinne, sier stortingsrepresentant Hans Fredrik Grøvan (KrF) til Fædrelandsvennen.

At Sørlandsbenken og Rogalandsbenken nå forener krefter både med hverandre og med næringslivet er nytt, og lederen av Rogalandsbenken, Siri A. Melling, er klar i prioriteringen:

— For oss var det viktigst å få ferjefri vei over Boknafjorden. Nå er det gått i orden, og da er det neste firefelts vei mellom Kristiansand og Stavanger, sier Meling til Fædrelandsvennen.

— Vil dere prioritere veien sørover framfor E 39 nordover?

— Ja, dette prosjektet er helt overmodent, svarer Meling.

Hard kamp

Kampen om å komme først i køen til det nye veiselskapet må kjempes med sterke krefter på Vest- og Nordvestlandet. Den vedtatte ferjefrie E 39 fra Kristiansand til Trondheim vil totalt koste 150 milliarder kroner.

— Kampen om veistandard og penger kommer til å bli krevende, sa Bård Hoksrud til en utålmodig forsamling i Lyngdal.

I Næringslivets Hovedorganisasjon øyner man et visst håp:

— Jeg tror det kan være et taktskifte på gang, for det er positive signaler fra den nye regjeringen. Men dere må ikke oppfatte oss som fornøyde, for vi er ikke fornøyde. Men vi har økte forventninger til hva dere kan levere, sa seniorrådgiver i NHO, Trond Madsen.

Uavklart finansiering

— E 39 vil definitivt være en god kandidat til å komme med i det nye veiselskapet. Det samme vil deler av E 18. Det sier statssekretær Bård Hoksrud (Frp) til Fædrelandsvennen.

Statssekretær Bård Hoksrud forsikret forsamlingen om at han er smertelig klar over tilstanden på E 39. Foto: Tone Sandberg

Mer konkret vil han ikke være, for det er fortsatt mange uavklarte spørsmål knyttet til selskapet.Hvordan det skal finansieres er ikke bestemt, men både deler av årsavgiften for biler og bompenger skal bidra. I tillegg er det opprettet et infrastrukturfond på 30 milliarder kroner, og avkastningen herfra kan brukes til veiprosjekter.

Statlige garantier kombinert med privat kapital vil ventelig bli løsningen for utbyggingsprosjekter som skal foregå i offentlig-privat samarbeid.

— Det kritiske punktet er jo finansieringen, understreker stortingsrepresentant Kari Henriksen (Ap).