michaelsen4.jpg Foto: Kjetil Reite
grøvan.jpg Foto: Kjetil Reite

— E 39 mellom Kristiansand og Stavanger vil egne seg ypperlig for utbygging i regi av det nye selskapet, sier stortingsrepresentant Åse Michaelsen (Frp) til Fædrelandsvennen.

— Det vil kunne sikre halvering av planleggingstiden, helhetlig utbygging og fire felt lenger enn man tenker seg i dag, mener hun.

Michaelsen sitter i transportkomiteen sammen med Hans Fr. Grøvan (KrF) som også har store forventninger veiselskapet som er vedtatt opprettet av den blå regjeringen.

— Jeg vil jobbe for at denne strekningen kan organiseres i et helhetlig prosjekt. Slik kan vi spare både tid og penger. sier Grøvan.

Nytt og gammelt

Fædrelandsvennens reportasje fra Søgne lørdag viser at det pågår planlegging av ny trasé samtidig som det flikkes på den gamle, og klattvis utbygging er en praksis som har preget norsk veipolitikk i svært mange år.

Både Grøvan og Michaelsen mener det er viktig at nettopp den begredelige europaveien vestover fra Kristiansand mot Rogalands hovedstad blir et av det nye selskapets prosjekter.

Totalt er det anslått at den vil koste drøye 30 milliarder kroner, og foreløpig er det bare strekningen fra Søgne til Lyngdal som ligger inne i Nasjonal Transportplan med en kostnadsramme på 7,5 milliarder kroner.

— Det er ikke all utbygging som skal legges inn under det nye selskapet, bare store prosjekter der det skal tenkes helhetlig, poengterer Michaelsen.

— Dette selskapet vil kunne planlegge, ta opp lån på statlige vilkår og igangsette utbygging uten å måtte vente på finansiering gjennom de årlige statsbudsjettene, forklarer Grøvan.

— Det vil bli en kombinasjon av statlige midler, ops-løsninger og bompengefinansiering, sier han.

Bompenge-uenighet

Bompenger ligger også nå inne som en forutsetning for finansiering av E 39, men Åse Michaelsen mener det ikke trenger å bli tilfelle i fremtiden:

— Det ligger ingen føringer for at veiselskapet skal gjøre bruk av bompenger. Norge er et rikt land som har råd til å bygge veier, sier hun.

Grøvan mener imidlertid Frp er i ferd med å moderere sin bompengeaversjon:

— Rett før jul ble to store bompengeprosjekter i Hordaland og Sør-Trøndelag enstemmig vedtatt i Stortinget, så verden forandrer seg, konstaterer han.

Den nye regjeringen har også vedtatt å opprette et statlig veifond på 100 milliarder kroner, der avkastningen kan brukes til utbygging.

— Dette er egentlig oljefondet som de tar en bit av og kaller noe annet. Det er positivt, men vi skal ikke overdrive betydningen når det gjelder å gjøre vei i vellinga, sier Hans Fr Grøvan.

Åse Michaelsen mener det gir midler som monner:

— Vi snakker om mellom to og tre milliarder kroner i året som kan brukes til vei, sier hun.

Det de imidlertid er helt enige om, er å kjempe for E 39. — I denne saken gjelder det å løfte i flokk og ikke ri politiske kjepphester, sier Åse Michaelsen, som også er leder av Sørlandsbenken.