Byggmester Odd Atle Gundersen merket ikke stor endring i trafikkflyten torsdag morgen. Da var rushtrafikken i ferd med å gi seg noe. Foto: Baard Larsen
Køen gikk noe sakte da tofelt ble til ett i østre utløp av Vågdsbygdporten der trafikken fra Hannevika og nikkelverket møter E 39 rundt klokka 8.10. Foto: Baard Larsen
Opp bakken fra Auglandsbukta retning Lumber var det saktegående trafikk før klokka 8. Foto: Baard Larsen

Gundersen var en av mange som i morgenrushet i dag kom fra Flekkerøy og andre områder vest av Kristiansand, og skulle inn til sentrum. Tidligere har det vært skrevet mye om at åpningen skulle bli torsdag rundt lunsjtider.

At veivesenet hadde ombestemt seg, og åpnet veien i 04-tiden i dag morges, oppdaget flere bilister først da de skulle til å kjøre av fylkesveien for å legge turen om Fiskålokket og forbi Fiskåtangen.

Merket ikke mye

Byggmesteren kom fra Flekkerøy med kurs for sentrum, og sier han i likhet med flere andre skulle til å kjøre av fylkesveien da han oppdaget at østgående tunnelløp var blitt åpnet.

Byggmester Odd Atle Gundersen merket ikke stor endring i trafikkflyten torsdag morgen. Da var rushtrafikken i ferd med å gi seg noe. Foto: Baard Larsen

— Trafikken fløt greit, men det er ikke blitt merkbart bedre enn før. Jeg var ikke klar over at tunnelen var åpnet før jeg så de grønne pilene, sier Gundersen.- Fra 07.30 til rundt 08 føler jeg det er kø nesten uansett, men når hele prosjektet er ferdig, regner jeg med at trafikken skal flyte mye bedre og vi sparer noe tid fra Flekkerøy til byen, legger han til.

Fornøyde

— Vågsbygdportens østgående løp ble åpnet klokka 04.47 og det kan se ut til at det har gått greit med tanke på trafikkavviklingen i morgentimene. Vi har ikke fått noen klager og er fornøyd, sier kommunikasjonsrådgiver Jo Vegard Aardal i Statens vegvesen.

— Vi ser samtidig at det nok var informert godt nok med tanke på informasjonen om hovedveien, men ikke omkring sideveiene. For den har vi ikke skrevet eller sagt så mye om, legger han til.

Veivesenet sendte ut informasjon til 16.000 beboere i Vågsbygd, Voie, Flekkerøy, Slettheia og vest i Kvadraturen forrige uke om hva som skjer når veien legges om.

Bedret kapasitet

— Akkurat skiltingen til Fiskåtangen kunne vi nok ha skiltet bedre i rundkjøringen ved Blørstad. Skiltingen til Slettheia var god nok sett fra vår side, mener Aardal.

Køen gikk noe sakte da tofelt ble til ett i østre utløp av Vågdsbygdporten der trafikken fra Hannevika og nikkelverket møter E 39 rundt klokka 8.10. Foto: Baard Larsen

Kommunikasjonsrådgiveren påpeker at flyten er blitt noe bedre i området, og at det skal bli enda bedre allerede til påske. I juni skal hele prosjektet være ferdigstilt, med formell åpning.— Hanneviktunnelen blir åpnet i månedsskiftet april/mai, og får da to felt mot sentrum. Da blir kapasiteten fra E 39 bedre og du slipper at Søgne-trafikken må innom Hannevika, sier han.

Alt er i rute

Aardal kan fortelle at de ligger i rute med tanke på at totalpakken for Vågsbygdprosjektet kan bli formelt åpnet i løpet av juni. Det er fylkeskommunen som er eier av anlegget.

— Anlegget ligger per budsjett i dag hva angår kostnader. Prislappen er på 1,24 milliarder kroner. Og vi har ikke hatt noe uforutsette problemer underveis, sier kommunikasjonsrådgiveren.

— Det blir formell snorklipping av fylkesvei 456 når alt er klart før fellesferien begynner. Vi snakker her om det største veiprosjektet på Sørlandet for tiden. Hvem som skal åpne veien, er ikke avklart ennå.