— Det smarteste er å planlegge også for fiber når det skal legges kraftkabel, for det er behov for større fiberkabler til utlandet. Når det først skal legges en kraftkabel kan det spares mye penger med å legge en fiberkabel samtidig, sier kommunikasjonssjef Christian Altmann i Agder Energi.

Nordlink ble kunngjort i 2008, vil ha en kapasitet på 1400 MW og vil koste 1,5-2 milliarder euro.

Fiberoptiske motorveier

I brevet som ble sendt til olje- og energiministeren er det først og fremst hensynet til fremtidig utvikling som vektlegges som argument for å legge fiberkabel.

«I et stadig mer elektrifisert og digitalisert samfunn vil transport og distribusjon av store datamengder via fiberoptiske motorveier være nødvendig. Etablering av framtidsrettet transportkapasitet for data vil også være avgjørende for utvikling av nye næringer i Norge», står det i brevet. Det er signert av direktører og ledere i Agder Energi, Viking Heat Engines, Mosvold & Co, Skeie Group og JB.U-konsernet.

— I brevet foreslår vi også tre alternativer for en finansiering av en fiberkabel. Vi vet at Statnett utreder muligheten for å legge en slik kabel i tillegg, sier Altmann.

Økonomisk og teknisk utfordrende

Kommunikasjonssjef Christer Gilje i Statnett sier at resultatene av utredningen vil foreligge om noen uker.

— Vi vil se på de tekniske og økonomiske forutsetningene for en slik fiberkabel, og vil vurdere å integrere en slik kabel når utredningen foreligger. Tidligere har vi vurdert at en slik kabel vil bli en økonomisk og teknisk utfordring på grunn av avstanden det skal legges kabel på. Det har nemlig ikke blitt gjort før, sier han.

Det forberedende arbeidet for Nordlink har allerede begynt, men det er fortsatt mulig at en fiberkabel kan integreres.

— En fiberkabel trenger kortere planleggingstid og produksjonstid enn en strømkabel som Nordlink, så det er fortsatt mulig å få det til, sier Gilje.