— Vi i Høyre har vært for denne broa nokså lenge og håper den kan bli realisert, sier varaordfører Helge Andresen (H) til Fædrelandsvennen.

Også fra KrF er det klar tale:

— Vi er vel de som mer tydelig enn noen andre har sagt at vi ønsker bro. Da er det like godt å gå for et forslag som kan raskest mulig gjennomføring, sier Torfinn Kleivset.

Dermed er det flertall i formannskapet for å følge rådmannens forslag til å få opp farten når de onsdag legger Statens vegvesens planprogram for E 39 mellom Volleberg og Døle bru ut til offentlig ettersyn. For den ulykkebelastede strekningen ved Trysfjorden gjøres et nytt grep:

Positive signaler

Høringsinstansene blir bedt om å vurdere å se bort fra den indre traseen og gå rett på broalternativet. Ved å gjøre det, ønsker rådmannen å kjøre kommunedelplan og reguleringsplan for strekningen Lindelia–Døle bru parallelt, slik at begge er ferdig i juni 2015. Med det håper de å kunne kjempe om penger fra statsbudsjettet allerede i 2016. — Nå er det kommet så mange positive signaler fra ledende politikere og regjeringshold at vi begynner å se positivt på dette, sier Helge Andresen.

— Selvsagt kan det dukke opp nye problemstillinger i høringsrunden som gjør at man endrer standpunkt, men jeg kan i grunnen ikke se hva det skal være, legger han til.

— Hvis dette vedtaket skulle komme på plass i løpet av 2015, har jeg godt håp om at vi kan komme i gang i 2016 eller 2017. Da vil også noen av de 180 millionene som er satt av til rassikring av den gamle veien kunne brukes til å bygge den nye, sier han.

Ap og V vil utrede begge

Med fem av sju representanter i formannskapet, får H og KrF flertall for sitt syn, men både Ap og Venstre er mot:

— Vi er i en fase der vi må se hva som er best på lang sikt. Derfor trenger vi å utrede begge alternativene. Det mener veivesenet også, og det som skjer nå er at fagfolkene settes til side av rådmannen, sier Arild Berge (V).

— Vi kommer ikke til å støtte rådmannens forslag, sier Solveig Kjelland Larsen (Ap).

— Det er nå vi har sjansen til å få utredet ulike alternativer, Vi har dessuten hele tiden ønsket en mer nordlig trasé, og ønsker også å få utredet konsekvensene av et slikt alternativ, sier hun.

Innspill fra alle

Når planen nå legges ut til offentlig ettersyn, kan hvem som helst komme med innspill i tillegg til offentlige og faglige instanser som skal gi sine vurderinger med hensyn til naturressurser, kollektivtrafikk og andre sentrale hensyn som må tas.

Fristen for høringen er 15. april, og deretter håper rådmannen - og formannskapet - at planarbeidet for strekningen Lindelia - Døle bro kan dure i vei fram mot statsbudsjettet i 2016. — Kommunen er veldig optimistisk. Det er positivt å være optimist, men dette tror vi er i raskeste laget, sier prosjektleder Nils Ragnar Tvedt i Statens vegvesen.

- Dette er knallfint

— Jo flere planer kommunen lager ferdig, desto bedre. Dette er knallfint.

Det sier stortingsrepresentant Åse Michaelsen (Frp) fra Mandal som selv er lommekjemt på E 39. Dersom Søgne – og andre kommuner – får veiplanene klare fort, mener hun de ligger bedre an til å bli bygget ut i regi av det nye veiselskapet som er regjeringens hjertebarn

Foreløpig synes selskapet å være i det blåblå, men Michaelsen forsikrer at det jobbes på høygir for å få det på plass i løpet av et års tid.

Nå håper hun en strekning helt fra Kristiansand til Handeland mellom Lyngdal og Kvinesdal kan bli realisert av det nye selskapet.

— For å komme i betraktning, må strekningen være samfunnsøkonomisk lønnsom, den må knytte pressområder sammen og den må være en del av en motorveiplan. Alle disse kriteriene oppfyller denne delen av E 39, sier hun.

Det nye selskapet skal prosjektere helthetlig, og så legge delstrekninger ut på anbud slik at de kan bygges parallelt. Finansieringsmodellen er tenkt som en blanding av statlige garantier, lån og bompenger, uten å være avhengig av årlige budsjettvedtak.

Hva som skjer dersom strekningen ikke kommer med, virker foreløpig noe uklart, men Michaelsen sier det uansett blir viktig å ha å planverket ferdig.

Det er heller ikke avklart hva som blir rollefordelingen mellom det nye veiselskapet og Statens vegvesen.