Thor-Inge Kostøl, Kjetil Iglebæk og Per Erik Ødegård kontrollerer at alt er som det skal.
Thor-Inge Kostøl sjekker at alt er i orden med et vogntog som nettopp har kjørt av Superspeed.

KRISTIANSAND: — Jeg har ikke lyst til at noen skal miste familien sin ved å få en tilhenger fra et vogntog i ansiktet. Det er derfor vi står her, sier Thor-Inge Kostøl, kjøretøykontrollør i Statens vegvesen.

Det blåser kraftig, og det snør tung, våt snø ved ferjekaia i Kristiansand natt til fredag. Det hindrer ikke veivesenet i å kontrollere alle de 20 vogntogene som var om bord på overfarten fra Hirtshals torsdag kveld.

Kostøl sier han er godt fornøyd med det han har sett nede på kaia. Av de 20 var det kun én som ikke fikk kjøre videre. I tillegg hadde to dansker litt slitte dekk, men langt fra noe ulovlig.

Deilig å være dansk i Norge

— Danskene har som regel alt på stell. De vet hvilket føre som gjelder i Norge, og kjøper faktisk ofte samme type vinterdekk som de norske trailerne bruker, sier han.

En av de danske sjåførene Fædrelandsvennen snakket med, ser ingen problemer med å bli stoppet.

— Jeg så på nettet i går at mange hadde blitt stoppet med helt blanke dekk, og det er ikke bra. Det tar jo ikke lange tiden å stoppe her, sa den danske sjåføren, før han måtte haste videre.

Fikk ikke kjøre videre

Kjøretøykontrollør Kostøl tok med seg rumenske Deoli Vasile opp til kontrollstasjonen til veivesenet på Rige. Rumeneren var den eneste av de 20 som ble stoppet som ikke fikk kjøre videre fra ferjekaia uten å stoppe innom kontrollstasjonen.

Thor-Inge Kostøl, Kjetil Iglebæk og Per Erik Ødegård kontrollerer at alt er som det skal.

— Han må opp å skifte dekk på de to bakhjulene. Også må han vise oss at kjettingen passer. Vi ser at han har den, men det er ikke noe vits hvis den ikke passer, sier han.Kostøl ble ikke særlig imponert over å finne flere vogntog som kjørte på norske veier med sommerdekk onsdag. Han sier de på kontrollstasjonen på Rige oftere finner sjåfører som ikke har utstyret i orden enn de gjør på ferjekaia.

Preventivt

På spørsmål om han mener det hjelper at veivesenet har kontroller slik som den på ferjekaia, er han ikke i tvil.

— Det er så absolutt preventivt. Vi opplever at sjåførene skjønner de må følge reglene, og at de blir kontrollert, sier han.

Men å skjønne alle vogntogsjåfører fra diverse europeiske land uten nevneverdige engelskkunnskaper er ikke bare-bare.

— Det er ikke så enkelt alltid. Men man kommer langt med kroppsspråk, og på Rige kan vi jo bruke Google og lignende, så det går som regel fint, sier Kostøl, før han kjører videre til nettopp kontrollstasjonen på Rige.

For han har arbeidsnatten så vidt startet.