Anita S. Dietrichson, direktør for Næringsforeningen i Kristiansand-regionen, mener Kristiansand nå ligger godt an for å få huse det nye selskapet. Foto: Kjartan Bjelland

Arbeidet medNye Veier Aser i full gang. Nå er det klart at interimstyret i det statseide selskapet får bistand av Faveo Prosjektledelse AS og regiondirektør Jill Akselsen før den endelige ledelsen er på plass.

— Det nye veiselskapet har som mål å oppnå mer vei for hver krone. Det skal blant annet gjøres ved å tenke nytt om kontrakts- og gjennomføringsmodeller. Dette er nybrottsarbeid i utbygging av veier, som det er spennende å være med på, sier Akselsen til Fædrelandsvennen.

Fra Kristiansand skal hun være sekretariat for styret og styrleder Rolf G. Roverud, og bistå med å løse oppgaver innenfor planlegging og forberedelser. Kontrakten har en verdi på inntil en halv million kroner, og går over to til fire måneder.

- En god referanse

Anita S. Dietrichson, direktør for Næringsforeningen i Kristiansand-regionen, mener dette er første skritt på veien mot veiselskapet til Kristiansand.

— Jeg tenker Jill kommer til å gjøre en kjempejobb og det vil bety at vi har en mulighet til å få et statlig veikontor. Det vil bety mye for å beholde den gode kompetansen vi har og i forhold til de ledige ressursene som nå er i oljeservicebransjen, sier Dietrichson.

Anita S. Dietrichson, direktør for Næringsforeningen i Kristiansand-regionen, mener Kristiansand nå ligger godt an for å få huse det nye selskapet. Foto: Kjartan Bjelland

— Men det er langt fram?

— Av og til må man bevise at man kan levere. Jeg kjenner Jill som ei dame med bein i nesen som vet hva hun vil og er faglig veldig sterk. De blir en god referanse videre.

Selv har Akselsen denne kommentaren:

— Lokalisering er en politisk beslutning, og ikke noe selskapet har synspunkter på, sier hun.

- Midt i smørøyet

Ni byer og kommuner slåss om å huse den permanente administrasjonen. 2/3 av veiene i oppstartsfasen skal bygges på Sørlandet. Kjell Werner Johansen, assisterende direktør i Transportøkonomisk institutt, mener det ikke er en ulempe.

— Kristiansand ligger midt i smørøyet med tanke på de første og lengste strekningene som skal bygges, nemlig E18 mellom Langangen og Grimstad og E39 mellomSøgneogÅlgård, sier Johansen.

- Er det dette som skal til for å få det nye selskapet?

— Det har jeg ingen formening om. Det har til tider vært politikk å flytte slikt ut av Oslo. Men det er jo andre byer som har sterk kompetanse på dette med infrastruktur, som Trondheim, sier Johansen.

- Prosjekter å vise til

UiA-stipendiat Espen Solheim-Kile forsker på privat og offentlig samarbeid. Han tror Sørlandet har gode muligheter for å få selskapet.

- Det er mye som taler i vår favør. Vi har en del prosjekter å vise til og et godt akademisk miljø, sier han

I tråd med lov om offentlige anskaffelser er det utlyst nok en kontrakt om midlertidig prosjektledelse. Hvem som får dette oppdraget er ikke klart. Kontrakten varer til den permanente administrasjonen er på plass.

Parallelt er det utlyst en konkurranse om hvem som skal rekruttere daglig leder og andre ledere. Samferdselsdepartementet tar sikte på at selskapet skal være operativt fra 1. januar 2016.