— Vi mener det ikke er behov for faste åpningstider. Derfor er det mest riktig at de som vil forbi betaler for at noen må komme og åpne, sier havnekonsulent Petter Thilesen.

Midt på den nye bybroa er det en klaff på 12 meter som kan åpnes, og dermed slippe båter som er over fire meter høye forbi.

Praksisen

Tirsdag vedtok driftsstyret rådmannens forslag til hvordan praksisen skal være med å åpne broklaffen.

Du må ha en båt under fire meter for å komme under den nye bybroa i Mandal. Ellers må du punge ut for å få klaffen på midten hevet. Foto: Jarle R. Martinsen

Slik skal det gjøres:Fra mandag til fredag koster det 800 kroner å få åpnet klaffen mellom klokka 9 og 16 og lørdag mellom klokka 8 og 14. Etter klokka 16 og fram til klokka 21 på hverdagene og mellom klokka 14 og 17 på lørdagene vil det koste 2000 kroner for å få klaffen åpnet. Søndager er det stengt.

Et unntak

Et unntak gjøres for faståpning, nemlig onsdag før skalldyrfestivalen og fram til mandag etter festivalen. Da blir klaffen åpnet gratis to ganger per døgn, en gang på formiddagen og en gang på ettermiddagen.

Broklaffen har ikke teknisk fungert det ene året broa har ligget over elva.

— Derfor fikk vi testet ut om det var noe behov i fjor. Men ingen etterlyste noen åpning, det er nok av båtplasser på nedsiden av broa for båter over fire meter, sier Thilesen.Han mener det må koste å åpne den av flere grunner. For det første fordi det trenges to personer på hver side av sikkerhetshensyn. - Dessuten åpnes den sakte, det tar en hel time å åpne og lukke, sier han.

- En omkamp

I driftsstyret gikk kun Frp i mot en ordning med kun åpning mot betaling. - Vi mener dette er en omkamp om det bystyret i sin tid vedtok, nemlig at klaffen skal åpnes gratis til faste tider, sier bystyrerepresentant Paul Storholt (Frp).

Han skjønner heller ikke behovet for at det skal stå to personer på hver side. - Det finnes eksempler, blant annet i Tønsberg, der bybroa åpner seg uten at noen er til stede. Og vi har tog som passerer overgangene i 150 km/t kun stengt av en bom, minner han om.

Folk må kunne ringe en tid i forveien og be om åpning gratis

Han er helt enig i at behovet neppe er så stort at det er behov for faste åpningstider. - Men folk må kunne ringe en tid i forveien og be om åpning gratis, sier Storholt.

Gi blaffen i klaffen

Venstre-politiker i bystyret, Stein Inge Dahn, har stikk motsatt utgangspunkt. Han vil at kommunen skal gi blaffen i hele klaffen og ikke ha noe tilbud i det hele tatt om å åpne.

Gi blaffen i hele klaffen

— Forrige sommer viste at det ikke er noe behov i det hele tatt for å ha den i virksomhet. Da blir det meningsløst at kommunen skal bedrive dyrt vedlikehold på den, for kun å åpne noen ytterst få ganger i løpet av året, sier Dahn.

Til dette sier Thilesen at teknisk drift i kommunen skal forestå vedlikeholdet.— Uten å ha undersøkt dette veldig godt, burde ikke vedlikeholdet av hydraulikken koste stort, sier han.

Kommunalsjef for byutvikling, Arne Wilhelmsen, sier for øvrig at klaffen nå fungerer slik den skal. Klaffen har vært under omfattende reparasjoner fordi den ikke passet broa da den sto ferdig.