– Bedre veier og jernbane kan være viktig nok, men fra Norsk Transportarbeiderforbunds side er vi opptatt av at næringen fortsatt skal ha arbeidsplasser som det er mulig å leve av i Norge. En mer effektiv og moderne transportsektor kan ikke være ensbetydende med sosial dumping, sier forbundsleder Roger Hansen.

På åpningsdagen for landsmøtet til Norsk Transportarbeiderforbund som holdes i Kristiansand, ble det arrangert en samferdselspolitisk debatt i Fønix kino. Her ble den ferske analysen som Fafo (Institutt for arbeidslivs— og velferdsforskning) har utarbeidet over framtidsutsiktene i transportbransjen, presentert. Det ble tegnet et noe dystert framtidsbilde, med økende kabotasje (transport mellom steder i et annet land enn der transportøren hører hjemme) og ansettelse av billig utenlandsk arbeidskraft.

Roger Hansen gjorde det klart at hans LO-forbund prioriterer både vedlikehold og drift av eksisterende veinett, rassikring og etablering av nye rasteplasser for trailere foran bygging av nye motorveier.

Litt latter og buing fra den fullsatte salen vitnet om at statssekretær Bård Hoksrud (Frp) ikke helt ble trodd da han lovet at den nye regjeringen skal få fart på veibyggingen i Norge. Hans løfte om å arbeide for å pålegge utenlandske vogntog å kjøre med forhåndsbetalt bompengebrikker fikk imidlertid applaus.