— Vi merker trykket, men hadde ikke regnet med en så stor økning, sier Terje Myrene, driftssjef ved Bjarne Johansen Bildemontering AS. I fjor ble det vraket 2352 biler på Dalane. Dette er en økning på 24 prosent, eller 449 biler sammenlignet med 2012. Det er rekordtall for de siste ti årene for den største aktøren i bransjen i Agder.

To ganger økt vrakpant

På landsbasis ble det vraket rekordmange 156.522 biler i fjor, en økning på 28 prosent. Hovedårsaken til den enorme oppgangen ligger i vrakpanten som økte to ganger i 2013, først fra 2000 til 2500 kroner 1. januar, så til 3000 kroner 1. juli.

— Det er en solid økning i fjor, og vrakpanten hadde nok en god del å si. Og så har det sammenheng med bilsalget. Det er gode tider i Norge, mange kjøper ny bil og vraker den gamle, sier Kjell Vindvik, rådgiver i avdeling for vektårsavgift og avgift i Toll- og avgiftsdirektoratet.

Det ble vraket 3412 biler i Vest-Agder i fjor. Tallet for 2012 var 2169. Det blir en økning på hele 57,3 prosent. Det voldsomme bykset henger sammen med to nye aktører, som ikke var kommet helt i gang i 2012. ## Nye bilopphoggere

— Dette er en ny nisje for oss, og at det er et stort behov for vraking av gamle biler, er det liten tvil om, sier Arild Bjelland, filialsjef for Stena Recycling avd. Kristiansand.Firmaet holder til på Andøya, og vil i utgangspunktet være et tilbud for dem som bor i Vågsbygd. I 2012 vraket bedriften 27 biler, i fjor ble 145 biler gjenvunnet.

Den siste registrerte bilopphoggeren i Vest-Agder ligger på Hægeland. Også her kom de sent i gang i 2012, og har derfor tall som ikke blir helt sammenlignbare. I fjor ble 915 biler vraket, mot 245 året før. Men hos Kjells Biler merker de at stadig flere ønsker å kvitte seg med de gamle kjøretøyene sine.

— Folk ringer i ett og spør om vi kan hente bilen. Det er dyrt å reparere og folk gidder ikke skru som før. Mange kan det ikke heller, sier Kjell Utsogn, daglig leder. Han forteller at det finnes mange avskiltede vrak på gårdsplasser rundt forbi, og ute i naturen. Mange av disse bileierne venter på at vrakpanten skal stige ytterligere.

Grave ned bilen

— I indre bygder er det folk som venter på å få mer ut av bilen. For dem som bor ut på landet og har lang vei til et hoggeri, blir det for lite å hente. For to år siden var det en kunde som ringte, han ville heller grave bilen ned, det kostet for mye å få den bort, sier Utsogn. Men han er selvsagt fornøyd med at det er mye å gjøre, og forventer at de vil få opp mot 12-1500 biler inn til gjenvinning i år.

— Det er så mye som vi kan orke og klare. Enkelte ganger må vi si nei til å hente biler, det er for mye å gjøre, sier han.

20.mars

Om et par måneder er det høysesong for bilvraking. Vurderer du å sende bilen på skraphaugen, bør det gjøres før 20. mars. Da får du fritak for årsavgiften, og er den allerede betalt, får du den refundert.