Tungtransporten tok turen fra Eydehavn til Bøylefoss.
— Alt gikk veldig bra. Vi var fremme 02.30. Ingen overraskelser, forteller tungtransportansvarlig i Statnett, Rune Flakk, onsdag morgen.
Veitrafikksentralen har heller ingen meldinger om trafikale problemer som følge av transporten.
— Jeg har forstått at transporten gikk veldig bra. Vi har ikke hørt noe siden de startet, sier trafikkoperatør i Statens vegvesen, Anne Berget, cirka klokka 06.00 onsdag morgen.
Hun sier at E 18 ikke behøvde å stenges, og at alt er klart for morgentrafikk som normalt.
— Det var ikke noe trøbbel, sier hun.
Var før skjema
Transporten hadde passert Sam Eyde videregående skole klokka 23.20 tirsdag kveld.
— Trafostasjonen sto på tilhenger på kaia i Eydehavn, og vi reiste klokken 20. Klokken 22 er vi ved Haslestad, og er en halvtime før skjema. Jeg håper vi er framme mellom 2 og 3, sa Flakk tirsdag.
80 meter
Transporten var fordelt på tre kjøretøy over de bratteste bakkene, og veide 460 tonn totalt.
— Da blir vi 80 meter lange, mens vi på slettene blir bare 72 meter, fortalte Flakk.- Det er første gang vi kjører på en slik transport i Aust-Agder. Totalt skal tre transformatorstasjoner opp til Bøylefoss i Froland, sier tungtransportsjefen.
Rekordvekt
— Trafoen veier 249 tonn og er den tyngste transporten vi har hatt i Agder, sier Statsnetts mann.
Transporten skulle kjøres ut fra Eydehavn, ut på E 18 ved Godderstadsletta, ta av på Harebakken og forbi Sam Eyde videregående skole.— Brua over E 18 ved veivesenet tåler ikke vekten vår, så der får vi ikke lov til å kjøre over, opplyser Flakk.
Lav fart
Farten var maksimalt 20 km/t, men skulle normalt sett ligge mellom 10 og 20 km/t.
— I forkant av kjøringen er alt av skilter og lysmaster fjernet før vi starter på turen, fortalte Flakk.
— Slike transporter er ikke hverdagskost på veiene, la han til.