Tungtransporten tok turen fra Eydehavn til Bøylefoss.

— Alt gikk veldig bra. Vi var fremme 02.30. Ingen overraskelser, forteller tungtransportansvarlig i Statnett, Rune Flakk, onsdag morgen.

Veitrafikksentralen har heller ingen meldinger om trafikale problemer som følge av transporten.

— Jeg har forstått at transporten gikk veldig bra. Vi har ikke hørt noe siden de startet, sier trafikkoperatør i Statens vegvesen, Anne Berget, cirka klokka 06.00 onsdag morgen.

Hun sier at E 18 ikke behøvde å stenges, og at alt er klart for morgentrafikk som normalt.

— Det var ikke noe trøbbel, sier hun.

Var før skjema

Transporten hadde passert Sam Eyde videregående skole klokka 23.20 tirsdag kveld.

— Trafostasjonen sto på tilhenger på kaia i Eydehavn, og vi reiste klokken 20. Klokken 22 er vi ved Haslestad, og er en halvtime før skjema. Jeg håper vi er framme mellom 2 og 3, sa Flakk tirsdag.

80 meter

Transporten var fordelt på tre kjøretøy over de bratteste bakkene, og veide 460 tonn totalt.

Denne tungtransporten skal ta turen fra Eydehavn til Bøylefoss i kveld og natt. De neste to transportene skal gå 16. mai og 24. mai. Da følges samme rute. Foto: Ernest Boswarva

— Da blir vi 80 meter lange, mens vi på slettene blir bare 72 meter, fortalte Flakk.- Det er første gang vi kjører på en slik transport i Aust-Agder. Totalt skal tre transformatorstasjoner opp til Bøylefoss i Froland, sier tungtransportsjefen.

Rekordvekt

— Trafoen veier 249 tonn og er den tyngste transporten vi har hatt i Agder, sier Statsnetts mann.

Slik så det i fjor høst da Kristiansand hadde en lignende transport. Den gang var lengden og vekten noe mindre enn nattens transport. Foto: Torstein Øen

Transporten skulle kjøres ut fra Eydehavn, ut på E 18 ved Godderstadsletta, ta av på Harebakken og forbi Sam Eyde videregående skole.— Brua over E 18 ved veivesenet tåler ikke vekten vår, så der får vi ikke lov til å kjøre over, opplyser Flakk.

Lav fart

Farten var maksimalt 20 km/t, men skulle normalt sett ligge mellom 10 og 20 km/t.

— I forkant av kjøringen er alt av skilter og lysmaster fjernet før vi starter på turen, fortalte Flakk.

— Slike transporter er ikke hverdagskost på veiene, la han til.