Karl Gabrielsen fikk stor applaus. Han sa at lokalbefolkningen ikke trenger mer vilje til vurderinger politikerne, men at de heller sørger for å kreve en god trafikkløsning før det gis byggetillatelse til NOVs nye gigant-bygg. Foto: Reidar Kollstad

— Jeg mener markedet og behovet er til stede. Dette er mulig. Oslo får det til, Arendal får det til. Da må Kristiansand også få det til, sa administrerende direktør i NOV, Tor Henning Ramfjord, på et folkemøte i Randesund onsdag kveld.

Rutebåt2sp.ai

På dagsorden sto gigant-utbyggingen av 12000 kvadratmeter parkeringshus og 35.000 kvadratmeter kontorbygg ved Støodden i Korsvikfjorden, lokaler som NOV skal leie til nytt hovedkontor.Folk i Randesund er sterkt bekymret, særlig for trafikken, og 60-70 hadde møtt fram på folkemøtet.

— Mindre trafikk

Ramfjord brukte mye av sitt innlegg til å argumentere for at trafikken faktisk kan bli mindre når NOV får konsentrert sin virksomhet og hundrevis av mennesker slipper å kjøre mellom sju ulike kontorsteder mange ganger om dagen.

— Vi i NOV har dessuten tatt initiativ overfor Agder Kollektivtrafikk om å legge metroaksen ut i Randesund, sa Ramfjord, før han offentligjorde nyheten om rutebåt-planene

Ramfjord mener rutebåt blir realistisk når hele NOV lokaliseres på Støodden og ved Korsvik, og han sa til forsamlingen at NOV jobber med saken.

På spørsmål fra Fædrelandsvennen, svarte han: - Nei, vi i NOV skal ikke drive rederi eller kollektivtrafikk. Det er myndighetene som må stå for dette.

Krever visshet

De fremmøte var klare: De er lei av å høre om mulighetene og tiltakene som kan vurderes for å håndtere økt trafikk i Randesund. Befolkningen krever visshet om løsninger.

Nesten 70 mennesker møtte fram, og omtrent alle var kritiske. Ikke til NOV, men til hvordan det skal gå med trafikken i Randesund og på Søm hvis nybygget på Støodden settes opp. Foto: Reidar Kollstad

Karl Gabrielsen i Randesund bydelsutvalg fikk stor applaus da han sa til politikerne fra byutviklingsstyret: — Vi trenger ikke flere ting dere er villige til å vurdere. Vi trenger at dere sørger for å få trafikktiltak på plass før dere gir byggetillatelse.Beboerne er særlig redd for køer og farlige situasjoner på Sømsveien, Dvergsnesveien og Høvågveien. Veivesenets overingeniør Inger Egeland sa rett ut at trafikkmengden allerede er så stor at køer truer.

Havnedirektøren positiv

NOV-direktør Ramfjord mener altså at trafikken kan bli redusert hvis han får samlet staben på Støodden og ved Korsvik. Han har allerede hatt møte med havnedirektør Halvard Aglen om rutebåt-ideen.

— Jeg er positiv. Det hadde vært veldig moro hvis vi fikk dette til. Når NOVs mange ansatte samles ett sted, åpnes et marked, sier Aglen til Fædrelandsvennen.

Han har ikke orientert havnestyret ennå, men tenker at havna og NOV må samarbeide videre. Etterhvert må konsulenter inn å analysere økonomien.

— Da Ramfjord og jeg møttes, snakket vi om båt fra Vågsbygd til Kvadraturen, Støodden og Korsvik. Havna kan neppe drive rutebåt, men vi kan kanskje lyse ut oppdraget. Det er et stykke vei fram, sier Aglen.

Havnestyrets leder, Aps Jan Oddvar Skisland, sier:

— Veldig morsomt hvis dette lykkes. Realismen vil jeg ikke uttale meg om, men hvis vi greide å få mye av arbeidstrafikken mellom Vågsbygd og Randesund over på båt, hadde vi fått til noe veldig bra, sier han.

App og elsykler

En app og en masse elsykler er andre metoder NOV vil bruke for å redusere trafikken til og fra sine kontorer på Korsvik og nybygget på Støodden.

Adm.dir Tor Henning Ramfjord opplyser at NOV holder på å utvikle en app for smarttelefoner slik at alle ansatte kan melde hverandre og avtale kompiskjøring. Når flere jobber samme sted, mener han dette kan bli en suksess.

Ramfjord vil også kjøpe inn en større mengde elektriske sykler. Disse skal brukes til transport mellom kontorbyggene ved Korsvikfjorden.

Skolene mobiliserer

Foreldreutvalgene på flere Randesund-skoler mobiliserer nå får å få politikerne til å tenke trafikk før det bygges på Støodden.

— Vi er kjemperedde for trafikken. På Sømsveien er det allerede livsfarlig, uten sykkelsti. Når det køer seg, frykter vi økt trafikk inne i boligområdene på Søm og Strømme. Bilistene er kreative. Dette kan vi bare ikke risikere, sier Renate Svendsen, leder av FAU ved Vardåsen skole.

Innbygger Arne Rosenvoll etterlyste realisme under folkemøtet:

— Når dere i kommunen planlegger p-hus for 450 biler. Hvis alle 1500 kjører bil til jobb, hva da, spurte han.

Plan- og bygningssjef Venke Moe i Kristiansand kommune svarte: - Vi forutsetter at utbygger forholder seg til de vedtak og regler som gjøres gjeldende for utbyggingen. Er det behov for ytterligere parkering må det bli en ny byggesak.