MANDAL: — I gjennomsnitt brukes det åtte slag for å få avfallet ut av beholderen når den slås mot tømmebilen. Dette sliter for mye på dunkene, og det tar for lang tid. Vårt krav er at antallet skal reduseres til i gjennomsnitt mellom tre og fem slag, sier driftssjef Morten Hetlevik i Ma Ren.Hetlevik sier at den danske dunkprodusenten sitter med ansvaret for at problemet løses. Ma Ren mener kontrakten ikke er oppfylt dersom antall tømmeslag ikke reduseres og tømmingen blir like effektiv som konkurrerende beholdere. Konsekvensen kan da bli at kjøpet heves og hele 7000 dunker sendes i retur til Danmark. Styret kvier seg for å ta en slik beslutning, og har nå gitt partene en kort frist for å oppfylle kravet.Hvordan tømmeteknikken skal forbedres, blir derfor opp til produsenten og leverandøren av aggregatene på tømmebilen å avgjøre. Ifølge Hetlevik må det utvikles et anslagspunkt som bråstopper beholderen, og dette må gjøres et sted på dunkene som har styrke til å tåle den harde påkjenningen.- Avfallet er blitt lettere etter at vi begynte med kildesortering. All den tid det ikke er matavfall i det ene kammeret, er hver enkelt pose blitt mye lettere. Vekten er redusert fra to-tre kilo til i underkant en ev kilo. I praksis blir avfallet for lett, og dermed vanskelig å få banket ut av dunken, sier Hetlevik.Problemene med avfallsdunkene setter snart grå hår i hodet både på styret og de ansatte. Hetlevik tror ikke selskapet hadde kjøpt denne typen dunk i dag, dersom de visste hvilke problemer de skulle få. En stor del av dunkene tok inn vann, fordi skilleveggen mellom matavfallet og restavfallet ikke holdt tett. I tillegg falt hjulene på flere av avfallsdunkene av. Danske reparatører er nå i full sving med å utbedre feilene, og dette arbeidet vil trolig bli avsluttet i løpet av november. Hetlevik ser dermed på disse problemene som løst.- Vi var de første i Norge som valgte denne type dunk. I Danmark har de også problemer, om enn i noe mindre omfang, sier driftssjefen.