ARENDAL: Gunnar Dag Svendsens selskap G.D.Svendsen AS sparte 240.000 kroner på å nekte å vedta påtalemyndighetens forelegg på 300.000 kroner, for sjåførers brudd på kjøre— og hviletid og manglende diagramskiver. Svendsen har ikke bestemt seg for om han vil anke Nedenes herredsretts dom, som sier han må betale 60.000 kroner i bot.Allerede før Posten klarte å bringe dommen ut i postkassene til de involverte, skrev politiinspektør og aktor i «skivesaken», Leif Aleksandersen, et brev til lastebileier Lars Villiam Løite der han tilbyr å redusere boten hans fra 80.000 kroner til 30.000 kroner - på grunn av «nye fremkomne opplysninger».Løite skal møte i retten 8. desember for 16 brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene og manglende diagramskiver i syv av Villiam Transports 20 vogntog. Løite fikk nemlig også besøk av Arendal Trafikkstasjons inspektør Ola Senum i september 1997.Løite ønsker ikke å kommentere påtalemyndighetens tilbud før han har snakket med styreformannen. Aleksandersen sier brevet er en del av saksforberedelsen og at han derfor ikke kan gi kommentarer. Politiinspektøren vil dermed heller ikke si om påtalemyndigheten kommer med tilbudet til Løite av frykt for et nytt nederlag i retten.I saken mot G.D.Svendsens AS fikk ikke påtalemyndigheten gjennomslag for at løyvehaver kan stilles til ansvar for brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene for vogntog utleid uten sjåfør, der sjåføren er ansatt i et annet selskap - i dette tilfellet Svendsen Trans AS. Gunnar Dag Svendsens foretak G.D.Svendsen AS ble frifunnet for alle anklagepunktene som omfattet brudd begått av sjåfører i Svendsen Trans AS.Nedenes herredsrett mener ansvaret for oppfølging av sjåførene lå hos Svendsen Trans, som leide 11 biler av G.D.Svendsen. Svendsen Trans er konkurs og det er for sent å anklage den enkelte sjåfør.Nedenes herredsrett sto dermed igjen med 15 brudd på kjøre- og hviletiden og fem tilfeller av manglende diagramskiver som omfatter brudd begått av sjåfører ansatt hos G.D.Svendsen AS. Svendsens selskap straffes for manglende oppfølging og reaksjoner på sjåførenes lovbrudd under de farefulle Russland-turene.«Når det gjelder de spesielle forholdene omkring sikkerheten ved kjøring i Russland finner retten at dette skal tillegges en viss vekt i formildende retning. Det må antakelig legges til grunn at overholdelse av kjøre- og hviletidsbestemmelsene fullt ut ved kjøring i Russland praktisk talt ville umuliggjort godstransport i Russland per høsten 1997, under hensyntagen til de økonomiske oppofrelser det ville nødvendiggjort ved å benytte to sjåfører ved transporten», skriver herredsrettsdommer Hilde Haug.Retten legger i skjerpende retning vekt på at Gunnar Dag Svendsen tidligere er ilagt en bot for brudd på kjøre- og hviletid, men vektlegger i formildende retning at hans foretak etter kontrollen i september 1997 har foretatt betydelige skjerpelser av rutinene med oppfølging av sjåførenes brudd på bestemmelsene.