SØGNE: — Bakgrunnen var fokuset i media på bilbranner forårsaket av lading eller bruk av elbil, og økende bruk av skjøteledning ut av vindu eller fra utvendige stikkontakter til lading av private elbiler, forklarer Kenneth Harbak, avdelingsleder i eiendomsenheten i Søgne kommune.

Lading utløste ladeforbud

15. mars fikk enhetslederne i kommunen e-post om ladeforbudet:

«Eiendomsenheten har fått forespørsel om ansatte som lader private elbiler fra stikkontakter i/på kommunale bygg og anlegg. Dette er tatt opp administrativt og medfører at kommunale bygg og anlegg ikke er arena for å lade privat bil og ordningen må opphøre snarest.«

Laderen Eyvind Danielsen i Songdalen kommune viser fram, er en såkalt semihurtiglader, som lader raskere enn de ordinære stikkontaktene. Foto: Janne Birgitte Prestvold

— Sannsynligheten er stor for at sikringen går før det begynner å brenne, og problemet var ikke stort. Men vi har et ansvar å ivareta som byggeier, påpeker Harbak.E-posten ble sendt etter at eiendomsenheten kontaktet kommunens forsikringsmegler for å få avklart ansvaret ved brann forårsaket av lading av elbil fra stikkontakter som ikke var dimensjonert for dette.

— Tilbakemeldingen var at vi som byggeiere måtte vurdere installasjonen til denne type bruk. Dersom det viste seg at det elektriske anlegget ikke var dimensjonert til å tåle det, kunne vi risikere avkortning i forsikringen ved en skade, klargjør Kenneth Harbak.

Dette handler om kontakter som ikke er dimensjonert for lading av elbiler.

Gratis lading i Songdalen

I nabokommunen Songdalen er seks plasser i rådhusets parkeringskjeller tilrettelagt med ladere for elbil. Fire med vanlige stikkontakter, to med semihurtigladere. Utenfor rådhuset er det to plasser for lading av elbil, som også kan benyttes av besøkende.

— Vi er en relativt grisgrendt kommune, og mener elbil er et godt miljøtiltak, selv om vi primært oppfordrer til bruk av sykkel eller buss, sier rådgiver Eyvind Danielsen i teknisk enhet.

Laderen til venstre er en såkalt semihurtiglader, som lader raskere enn de ordinære stikkontaktene. Foto: Janne Birgitte Prestvold

Parkeringsplassene for elbiler ble tilrettelagt for to-tre år siden. — Vi så behovet siden flere kjørte elbil, og så hadde det gått et par sikringer ved lading i vanlige kontakter, forteller han.

Danielsen mener brannsikkerheten er godt nok ivaretatt.

I Songdalen rådhus er seks parkeringsplasser tilrettelagt for lading av elbiler til kommunalt ansatte. Foto: Janne Birgitte Prestvold

— Kontaktene er 16 ampere, og montert på betong. De som mener det er økt risiko for brann, bør ta en titt på statistikken for hvor ofte bensinbiler tar fyr uten å være i bruk, påpeker Danielsen.Ladingen er gratis for de ansatte. - Det er en løpende vurdering, men så langt har vi ikke registrert økt strømforbruk. Utgiften tilsvarer et par, tre kopper kaffe daglig, sier Danielsen.

Desentraliserte, kommunale enheter i Songdalen som vil legge til rette for lading av elbiler, må selv bekoste infrastrukturen.

- Bør prøve litt hardere

Yngvar Monstad i Miljøpartiet De Grønne mener det burde være tilrettelagt for å lade elbiler på kommunale arbeidsplasser i Søgne også.

Det er tragisk at vi ikke har vært i forkant og lagt til rette. Realistisk sett vil det være snakk om noen hundrelapper i året. Å sette opp noen ekstra punkter koster heller ikke mye, mener han.

Yngvar Monstad representerer Miljøpartiet De Grønne i kommunestyret i Søgne. Foto: Janne Birgitte Prestvold

Monstad presiserer at han ikke stiller seg bak lading fra ledninger som henger ut av vinduet.— Det høres ikke bra ut. Men en elbil trekker ikke mer strøm enn en vifteovn, og jeg synes det er en rimelig tynn begrunnelse å si at anlegget ikke er dimensjonert for dette, sier Monstad.

Han sier MDG vurderer å ta saken opp politisk, som en interpellasjon.

— Jeg håper kommunen vil prøve litt hardere å legge til rette, sier han.

Vil gjøre kommunens bilpark elektrisk

Ordfører Astrid Hilde (Ap) erkjenner at kommunens ladeforbud harmonerer dårlig med hennes visjon om at Søgne skal være en foregangskommune på miljø.

- Jeg er enig i at det harmonerer dårlig. Men dette handler om kontakter som ikke er dimensjonert for lading av elbiler, sier ordfører Astrid Hilde

Astrid Hilde (Ap) er ordfører i Søgne. Foto: Sondre Steen Holvik

(Ap).

Hun har flere ganger vært tydelig på at det offentlige må gå foran i det grønne skiftet, og er sterkt engasjert i at den nye ungdomsskolen på Tangvall bygges som et miljøvennlig og energiøkonomisk plusshus.

Hilde sier at Søgne kommune i budsjettet har lagt opp til å få på plass en hurtigladestasjon for elbiler på Tangvall, og å gjøre kommunens bilpark elektrisk når det er økonomisk forsvarlig.

— Et trygt system

På hennes forrige arbeidsplass, Agder Energi, var det tilrettelagt for at ansatte kunne lade elbilen i arbeidstiden, mot en liten avgift.

- Det må være et system som gjør at det kan lades trygt og sikkert, og med en grei oppgjørsordning, sier Hilde, som selv kjører elbil.

Hun stiller seg ikke avvisende til at det blir lagt til rette for at kommuneansatte i Søgne kan få en slik mulighet, og utelukker ikke at saken kommer opp politisk.

Hilde viser også til at det er mulig å lade elbiler på park and ride-plassen ved E 39.