KRISTIANSAND: — Det er for tidlig å konkludere med at nedsatt fart er eneste årsak til at det ikke har vært noen dødsulykker, men det er iallfall et godt tegn, sier Arild Nærum, seksjonsleder for trafikksikkerhet ved Statens Vegvesen i Vest-Agder. Tidligere har det vært flere dødsulykker på de samme strekningene. På motorveien i Søgne, som er en av strekningene hvor farten er redusert, har det for eksempel vært fem dødsulykker de siste ti årene.1. oktober i fjor ble farten satt ned fra 80 til 70 kilometer i timen på strekningene Lindelia-Trysbakken (Søgne), Vatnebakken-Valand (Mandal), Valand-Ime (Mandal) og Lenefjorden-Hælandsletta (Lyngdal). Dessuten ble farten satt ned fra 90 til 80 kilometer i timen på motorveien fra Brennåsen til Lindelia (Søgne).Etter fartsreduksjonene har det vært to alvorlige frontkollisjoner på disse strekningene - en på motorveien i Søgne og en ved Valand i Mandal.- Ulykkene endte med alvorlige skader, men ingen omkom. Ved frontkollisjoner er farten alfa og omega. Vi vet at grensen for en dødsulykke ofte går ved 70 kilometer i timen. Det er derfor farten er redusert til 70 på disse strekningene, sier Nærum.Fartsnedsettelsene på E 39 betegnes som permanente. De er ikke del av en forsøksordning eller sesongrelaterte endringer. Om noen år vil veivesenet analysere virkningene.- Vi må nok ha data for tre-fire år før vi kan trekke konklusjoner, sier Nærum. Slutt på motorvei i Søgne

Farten på motorveien gjennom Søgne ble satt ned til 80 fordi veien ikke lenger anses som god nok for å kjøre 90. Nå vil veivesenet nedgradere veien fra motorvei til ordinær stamvei.- Begrepet «Motorvei klasse B», som motorveien i Søgne klassifiseres som, er på vei ut. Det blåser i retning av at vi ikke lenger vil ha tofelts motorveier i Norge. Veistrekningen var bedre enn tilsluttende veier da den ble bygd, men nå skiller den seg ikke særlig ut lenger, sier Nærum. I løpet av året vil veivesenet foreta nedgraderingen og bytte ut de blå motorveiskiltene med ordinære gule veiskilt.- I tillegg til å redusere farten på motorveien, har vi gjort en del tiltak med rekkverk og rekkverksavslutninger. Om noen kjører av veien, skal de ikke møte en bråstopp, sier Nærum.