KVINESDAL: — Vi er i rute, og har nå unnagjort tre fjerdedeler av arbeidet på den 17,5 kilometer nye europaveitraseen. 1. september neste år kan snora klippes, opplyser anleggsleder Karsten Rørvik. I dag har Rørvik i overkant av 150 mann i arbeid. På det meste var dobbelt så mange i sving. På nyåret blir det ny nedtrapping av arbeidsstokken.- Jeg føler at både bilister, fastboende og kommunene i området har vist stor forståelse for at vi har måtte stenge veier midlertidig og etablere omkjøringsruter. Det er tydelig at mange ser fram til å få denne veiutbyggingen, sier Karsten Rørvik.Så er det heller ikke mange utbyggingsprosjekter som klarer å redusere kjøreavstanden med 20 minutter, slik tilfellet blir mellom Lyngdal og Flekkefjord. I tillegg til ny E 39 vil også veianleggene som parallelt pågår - på riksvei 465 mellom Kvinesdal og Farsund og riksvei 43 mellom Lyngdal og Farsund - forkorte reisetiden mellom kommunene i Lister-regionen.Næringslivet i regionen håper at veiutbyggingene skal gi dem et løft, og at kortere avstander skal sveise hele Lister sammen til ett felles bo- og arbeidsmarked. Kø og atter kø

Det har vært en del blest om trailere som har kjørt seg fast og skapte kø på de smale omkjøringsveiene ved Åtlandstunnelen i Lyngdal og på Fosselandstunnelen vest for Feda.- Jeg forstår frustrasjonen til de som blir stående i kø. Men vi må bare være glad for at det fantes omkjøringsmuligheter ved de to tunnelene som nå er utvidet, sier Karsten Rørvik.Han kan imidlertid love at det blir slutt på den manuelle dirigeringen av trafikken over Fosselandsheia 4. desember. Bruker håndkraft

En av dem som det siste året har arbeidet på veianlegget er Melvin Rostøl fra Kvinesdal. Han er maskinfører i Lindland Maskin, men får prøvd seg på det meste. Da vi traff ham tidligere i uken meislet han stein med håndslegge.- Vi har ikke nok passende stein til portalen til Opoftetunnelen, og får lage til noen flere, sier han og tørker svetten av pannen.Mange av de tilreisende anleggsarbeiderne går i turnus med to uker arbeid og én fri. Melvin Rostøl jobber fra sju om morgenen til sju om kvelden fem dager i uken, men bruker å avslutte ved tretiden på fredagene. Kvindølen flirer godt når han får spørsmål om hvordan det er å være med og bygge veien utenom hjembygda si. Den nye E 39-traseen legges nemlig utenom Kvinesdal sentrum. Kommunen vil i den forbindelse bruke 17 millioner kroner på å etablere et kultur- og turistsenter på Utsikten for å få motvirke at gjennomgangstrafikken forsvinner. Sju tunneler

Det meste av nye E 39 er bygd i jomfruelig land langt fra bebyggelse. Støyvoller og mange tunneler gjør imidlertid at bilistene ikke vil få de helt store naturopplevelsene.Sju tunnelene på til sammen ni kilometer, er ferdig utsprengt. Det gjenstår fjellrensk, støyping av portaler, asfaltering og montering av lys, alarmanlegg og andre installasjoner i flere av dem.I veiprosjektet er det også åtte broer. Den minste er bare 20 meter lang, mens Fedafjord bro med sine 570 meter er størst. Broa krysser fjorden like innenfor skipsverftet. De to tårnene som ruver 100 meter over bakken har allerede blitt Kvinesdals nye landemerker. Seilingshøyden under broen blir 50 meter. I januar skal det til sammen 1400 tonn tunge brodekket heises på plass. De fra 36 til 43 meter lange stålkonstruksjonene vil komme på lektere fra Nederland. Etter at de heises på plass ved hjelp av kranlektere skal de sveises fast.I likhet med den nye Brevikbroa på E 18 vil trafikken på begge sider av broa over Fedafjorden gå rett inn i fjellet. I øst kobles broa sammen med den 1950 meter lange Teistedaltunnelen, mens veien på vestsiden går rett inn i den 1450 meter lange Fedaheitunnelen. Her blir det også av- og påkjøringssløyfer til Kvinesdal inne i fjellet. Trafikanter som skal til og fra Feda blir henvist til en stor kryssløsning på Svindland. Det etableres her fem parallelle kjørefelt. På Svindland blir det også bygd midtdeler som skal hindre møteulykker.Asfalteringsarbeidet har kommet godt i gang. Noe av det siste som blir gjort vil være å merke veien og montere lysmaster langs hele strekningen.Før veien kan tas i bruk til neste høst skal veiene testes og godkjennes. Det skal også gjennomføres en stor katastrofeøvelse, der ulykke inne i en av de lange tunnelene kan være et mulig scenario.torbjorn.witzoe@fvn.no