KRISTIANSAND: — Vi kan ikke legge oss langflate for Avinor. Vil ikke de bruke penger på å skaffe en fullverdig rullebane, må vi se på andre eierskapsmodeller for flyplassen, sier Schmidt til Fædrelandsvennen.Hun vil nå ta kontakt med de andre representantene på Agder-benken for å få et samlet trykk på Avinor. Og Schmidt mener man ikke kan gi seg før Kjevik blir en fullverdig flyplass på linje med Sola og Torp. Sist i køen

Sist fredag la Avinor fram en rapport som konkluderer med at det ikke er realistisk med en utvidelse av rullebanen på Kjevik fra dagens 1840 til 2000 meter. Grunnen er ifølge rapporten at fjellene i nordenden av flyplassen er så høye at det uansett vil bli for bratt stigning for de tyngste flyene.Det vil i så fall utelukke fremtidige charterturer til fjerne reisemål og mange internasjonale lavprisselskaper.Schmidt understreker at hun ikke har lest rapporten fra Avinor, men hun har i mange år arbeidet med Kjevik og utvidelse av rullebanen.- Kjevik står ofte sist i køen hos Avinor. Sørlendinger har nå vært med på å betale for utbygginger av andre flyplasser rundt om i landet, men vi får lite igjen.- Men ifølge rapporten fra Avinor er det topografien som gjør en utbygging urealistisk?- For meg høres det ut som om Avinor ikke er villige til å bruke penger på å fylle ut i sjøen for å få til en forlengelse. Men denne utvidelsen har vi ventet på så lenge at vi ikke enda en gang lar oss avspise med null og niks. Støtte fra Lilletun

Schmidt understreker at den pågående kampen om rullebanen på Kjevik ikke må utarte til en strid mellom denne flyplassen og Lista. Hun ønsker uansett Lista som et supplement innen chartertrafikk og flyfrakt, men mener det aller viktigste nå er kampen for Kjevik. Og at spørsmålet om eierskapet da kan komme på banen.Men dette får blandet mottakelse på Agder-benken.Schmidts partifelle Torbjørn Andersen fra Aust-Agder vil mer enn gjerne se på eierskapet til flyplassen hvis ikke Avinor endrer holdning til forlengelse av rullebanen.- Absolutt. Jeg synes det høres fornuftig ut, sier han.KrFs Jon Lilletun understreker at han ikke har forutsetninger for å uttale seg om Avinor-rapportens faglige konklusjoner, men han er svært positiv til å få inn nye eiere på Kjevik.- Jeg har i mange år vært veldig misfornøyd med den behandlingen Kjevik har fått av Avinor. Særlig i spørsmål om utbygginger har flyplassen vært behandlet som et stebarn, sier Lilletun. Nei fra Klungland

Aps Rolf Terje Klungland har derimot ikke sans for å endre på eierskapet.- Dette er jo typiske Frp-tanker om privatisering. Og nå bruker de den aktuelle situasjonen på Kjevik som argument. Men dette er ikke noe vi kan gå med på. Ap ønsker sterke offentlig-eide flyplasser som gir et best mulig tilbud i landet totalt sett, sier Klungland som understreker at han gjerne vil kjempe for en utvidelse av Kjevik.I likhet med de fleste andre flyplassene eies Kjevik i dag 100 prosent av det statlige selskapet Avinor. Mens Torp i Sandefjord har Vestfold fylke, lokale kommuner og private investorer som eiere.Det lyktes ikke Fædrelandsvennen å få noen kommentar fra Avinor til denne saken i går ettermiddag.Vidar.udjus@fvn.no