Oslo (NTB-Eline Feiring): Tall fra Bryggeri— og mineralvannforeningen (BROM) viser at ølsalget har fått et oppsving i 2004. Alkoholfritt øl har økt mest første halvår i år, med 15 prosent.

– Tallene kom ikke så overraskende, for det har vært mye fokus på øl de siste månedene, blant annet i form av priskrig og hamstring i forbindelse med streiken, sier informasjonssjef i BROM, Aina Lunde til NTB.

Rusbrus

En annen medvirkende årsak mener hun kan være det høye rusbrussalget i fjor, som førte til en nedgang i ølsalget. Nå har rusbrussalget stabilisert seg, og dermed øker omsetningen på øl igjen. Det bekrefter informasjonssjef i Vin- og brennevinleverandørenes forening, Jan Ottesen.

– Det er helt klart at salget av rusbrus har gått ned i forhold til i fjor. Da var det mye oppmerksomhet rundt rusbrusen i forbindelse med at den ble introdusert i butikkene. Nå har det stabilisert seg på et noe lavere nivå, sier Ottesen til NTB.

Tendensen med økt ølsalg holder seg imidlertid ikke lenge, for i juni har salget gått ned igjen med 9 prosent. Dårlig junivær og mindre fokus på øl er årsaken, tror bryggerinæringen.

Drikker mer vann

Drikkevareomsetningen hittil i år kan også tyde på at nordmenn tenker mer på helsa. Vannsalget har nemlig økt med hele 17 prosent første halvår, sammenlignet med samme periode i fjor. Det vil si at vi har drukket hele 38 millioner liter flasketappet vann. Bare i juni har vi kjøpt 8 millioner liter flaskevann.

– Det er mye, og det kan nok settes i sammenheng med at også salget på sukkerfri brus har økt. Det er en spennende trend med økt fokus på kosthold og ernæring. Folk er blitt mer bevisste, tror Aina Lunde i BROM.

Det hjelper trolig at det finnes rundt 50 varianter av vann på flaske, med og uten kullsyre og smakstilsetninger – alle produsert i Norge.

Mest glad i brus

Men mest av alt drikker nordmenn mineralvann, eller brus. Hittil i år har vi helt i oss 250 millioner liter, en økning på 2 prosent. En trøst for de helsebevisste er vel at av det totale brussalget, utgjør lightbrus over 27 prosent. Det er en oppgang på 12 prosent.

– Salget av lightbrus er det høyeste i alle fall på fem år, så langt tilbake jeg kjenner tallene, sier Lunde.

I juni har mange trolig kjøpt brus i stedet for øl, for mens ølsalget har gått ned med 9 prosent, har brussalget økt tilsvarende. (©NTB)