VÅGSBYGD: — Vi er forbløffet over at veivesenet planlegger en firefeltsvei. Det virker helt grotesk å stenge 20.000 mennesker i bydelen ute fra Auglandsbukta og Kjosbukta. Det sier Iver Holter-Andersen, som i går kveld ble valgt til leder i den nystartede foreningen Bevar buktane. Det er særlig forslaget om å forlenge firefeltsveien fra Lumber, forbi både Auglandsbukta og Kjosbukta til Langenesveien, som opprører Holter-Andersen og andre. Grøntområde

— Tilgangen til Auglandsbukta og Kjosbukta må bevares. Tidligere er det sagt at Auglandsbukta skulle bli et grøntområde, nå planlegges det en firefeltsvei der, sier Holter-Andersen. Han begriper heller ikke hvordan det skal bli mulig å legge en 20 meter bred vei mellom Kjos Gård og våtmarksområdet ned mot vannet. Det samme lurer kommunen på. - Bygningen på Kjos Gård er fredet, og området rundt gården ligger i et område med spesielle jordbruksinteresser. Våtmarksområdet på den andre siden av veien er også båndlagt etter særlov, sier saksbehandler Jostein Akselsen i kommunens plan- og bygningsetat. Veivesenet har foreløpig ikke gått grundig inn i problematikken i Kjos. Vei nærmere Kjos Gård

— Vi har ikke vurdert hvordan vi skal komme oss over Kjosbukta. Våtmarksområdet er fredet, så det er utenkelig å legge veien der. Men jeg ser det ikke som umulig å legge veien inn mot landsiden, mot Kjos Gård. Fylkesmannen har sagt at det kan bli problemfylt, men også at vi ikke skal legge bort planene, sier saksbehandler Asbjørn Heieraas i veivesenet. Torsdag skal byutviklingsstyret ta stilling til om kommunen er villig til å forandre reguleringsplanen slik at firefeltsveien kan bli bygd. - Vi starter Bevar buktane først og fremst fordi vi ønsker å bevare de to buktene mest mulig slik de er i dag. Så blir det opp til veiekspertene å finne på noe annet enn å kline en firefeltsvei gjennom de to buktene, sier Iver Holter-Andersen. Tunnel

Han mener det vil være mye bedre å legge trafikken gjennom Vågsbygd i en ny tunnel fra området bak Trekanten og ut på Langenesveien. - Veivesenet sier det blir for dyrt. Vi mener utgiftene til denne tunnelen kan avskrives over mange år, og at dette er en bedre løsning, sier Holter-Andersen. Han sier at både underskriftskampanjer og folkemøter kan bli aktuelt for å påvirke både politikere og andre som skal si sitt i denne saken. Det er veivesenets planer om en firefeltsvei helt fra Hannevika til Langenesveien som har satt sinnene i kok blant beboere i Vågsbygd. I gjeldende reguleringsplan er det vedtatt at det kan bygges en firefeltsvei fra Blørstad, forbi Trekanten og fram til Lumber. Strekningen fra Lumber til Kjos er regulert til en tofeltsvei. Men nå ønsker altså veivesenet å bygge en firefeltsvei i denne traseen. Samtidig jobber veivesenet med å lage en tunnel under Kartheia til Blørstad. Prisforskjell

Veivesenet mener at deres prioriterte løsning fra Blørstad til Kjos vil koste ca. 312 millioner kroner. Løsningen med å bygge en tofeltsvei som planlagt til Kjos, og en ny tofeltsvei i tunnel, vil koste ca. 570 millioner kroner. jon.s.karterud@fedrelandsvennen.no