MANDAL : — I løpet av kort tid kommer vi til å starte utbygging av leiligheter i Kastellgata 12 på Sanden, sier Roald Reme på telefon fra utlandet. Reme har kjøpt bygget av de fem aksjonærene i selskapet Kastellgata 12 AS, Arne Gahre, Petter A. Klev, Arnt Leschbrandt, Kirsten Leschbrandt og Per Kristian Wathne. Reme har inngått en kortsiktig leieavtale med selskapet som gjør at driften fortsetter inntil videre. Roald Reme som til daglig jobber i entreprenørfirmaet Br. Reme legger ikke skjul på at han har planer for tomta, men har ikke tatt stilling til hva som vil skje den nåværende virksomheten.- Vi har ikke tatt stilling til hva som vil skje med motorfabrikken. Vi vil følge det som står i bygge- og reguleringsplanen, uttaler Reme.- Men planene er leiligheter?- Ja, sier Reme. Katastrofe

Sjef på Marna Motor AS, Ole Frithjof Klemsdal, forteller at området ble solgt uten at han fikk informasjon om det. Han vil ikke kommentere om dette betyr slutten for bedriften, men han karakteriserer en eventuell nedleggelse som en katastrofe.Klemsdal henviser til de tidligere eierne i selskapet Kastellgata 12 AS for ytterligere informasjon.Petter Klev, styreformann i selskapet, har ingen tro på at motorfabrikken har sett sine siste dager.- Jeg har ingen tro på at noe som helst blir nedlagt. Alt som gjøres på tomta skal tilpasses næringsplanen, konkluderer Klev.Den nye tomta til Roald Reme i Kastellgata 12 er i overkant av tre mål. Det nye forslaget til sentrumsplan for Kastellgata 12 gjør at Reme kan bruke motorfabrikken som bolig eller til leiligheter. Fritt til boliger

— Dersom planene går gjennom, kan delen hvor motorfabrikken er i dag brukes fritt til boliger, sier Karen Merete Larsen på teknisk forvaltning i Mandal kommune. Hun påpeker at leilighetene må være minst 15 meter fra vannkanten.I dag er det fem ansatte igjen i motorfabrikken som jobber med å reparere motorer. Ole Frithjof Klemsdal jobber ulønnet og av fri vilje. Han vil helst ikke uttale seg i fare for å skade motorfabrikken, som har vært hans livsverk. Bortsett fra to perioder og åtte år på Stortinget, har han jobbet på motorfabrikken hele livet. Siden 1923 har fabrikken holdt til i Kastellgata, og har i løpet av den tiden produsert hele 30.000 marina-motorer. Halvparten av dem brukes også i dag.espen.sand@fvn.no