Det ble et intenst oppgjør om skolens innhold, krav til elevene, prøver og karakterer. Clemet anklaget Arbeiderpartiet for å ha etterlatt seg en forskjellsskole altfor mye innrettet mot gjennomsnittseleven. Det er det ikke vanskelig å være enig med henne i. Men er den medisinen hun foreskriver for skolen den rette?

Clemet opptrer skråsikkert og virker ofte overbevisende. Hun har likevel en jobb å gjøre hvis hun skal bli kvitt forskjellsskolen. Da er det bare tilpasset opplæring som duger. Og der har norsk skole sviktet, og den fortsetter å svikte. Clemet synes ikke å ha tatt inn over seg at alle elever ikke kan nå de samme målene, og bli enere i teoretiske fag. De er forskjellig utrustet, og for å få best mulig utbytte av skolegangen, trenger de individuelt tilpasset opplæring.

Clemet forsvarte varmt bruken av karakterer. Ikke minst fordi hun mener et slikt system utelukker trynefaktoren. Mange elever kan nok bekrefte at karakterene er med på å sementere nettopp denne faktoren. Karakterer er et enkelt og godt virkemiddel, fastslo Clemet. Enkelt, ja, og kanskje for enkelt til å være et godt verktøy for den enkelte elevs utvikling.

Kristin Halvorsen argumenterte for oppfølgingen av enkelteleven. Og for andre evalueringsformer enn karakterer. Ikke bare tall, men vurderinger som forteller hva eleven gjør bra og hva som kan forbedres. Grundige tilbakemeldinger å vokse på. SV blir ofte angrepet for at partiet vil fjerne karakterene, men i går kveld kom Halvorsen godt fra forsøket på å forklare hva SV vil ha i stedet.

Clemet krever at foreldre tar mer ansvar. Blant annet trakk hun inn dette da hun gikk til angrep på SVs forslag om skolemåltid. Undersøkelser viser at hver femte elev starter skoledagen uten å ha spist. De kommer ikke bare fra ressurssvake hjem. Det er lettvint å be foreldre ta mer ansvar. Vi vet at mange likevel ikke gjør det. Kan tomme mager være noe av forklaringen på at norske skoleelever er blant de mest bråkete i Europa? Her hadde Kristin Halvorsen flere gode poenger.

Like heldig var hun ikke på temaet lærerutdanning. Halvorsen vil ikke stille strengere faglige krav for å slippe studenter inn på utdanningen. Hun synes å ha en naiv tro på at studenter vil skjerpe seg hvis de først begynner på studiet. Det høres ikke tillitvekkende ut å bruke lærerutdanningen som forbedringsanstalt for slappe og faglig svake studenter før de slippes løs på den oppvoksende slekt.