KRISTIANSAND: Ferske tall viser at 411.065 reisende valgte tog mellom Kristiansand og Oslo i fjor. For ett år siden meldte NSB om 358.159 passasjerer fra sitt tellepunkt på Lunde. Økningen siden den gang tilsvarer 14,7 prosent.Antallet er så godt at NSB uformelt snakker om å utvide antall avganger mellom de to byene fra dagens fem til seks.Offentlig reises dette kravet av fylkesordfører Oddvar Skaiaa i Aust-Agder, som også er leder av Jernbaneforum Sør:— NSB må sette opp en avgang til i hver retning, og da på dagtid. Var truet

Sommeren 2003 var situasjonen så dramatisk at konserndirektør Rolf G. Roverud snakket høyt om å redusere til to daglige tog og fjerne nattoget. Politikere fryktet at dette ville bety slutten for den tradisjonsrike banen. Nevnte Oddvar Skaiaa snakket om en fremtidig museumsbane.Så hva har skjedd?- En vellykket prisstrategi og bedre punktlighet. Det, pluss det faktum at konkurranseutsetting av Sørlandsbanen har ligget i alles bakhode, sier Dag Brekkan, strekningsansvarlig for Sørlandsbanen mellom Kristiansand og Oslo. Billigturer

I hele fjor lokket NSB kunder med reiser i hele landet for 150 kroner. I år er minsteprisen hevet til 199 kroner. De dyreste billettene koster nå 551 kroner, mens et nytt mellomtilbud er priset til 349 kroner.- Det viktigste kriteriet for suksess er punktlighet. I fjor var gjennomsnittlig 90 prosent av ankomne tog på Sørlandsbanen i rute. Andelen blir enda høyere når anleggsarbeid langs banen er avsluttet, lover Dag Brekkan.Oddvar Skaiaa sier han gleder seg stort over nyhetene fra NSB.- Jeg tror de gode tallene også har sammenheng med at det ikke lenger handler om å komme raskest mulig fram. Nå stanser faktisk togene ved de større stasjonene. Stansen på Vegårshei har alene ført til 1000 flere passasjerer.lars.hollerud@fedrelandsvennen.no