Alle 113-telefoner ble besvart i det aktuelle tidsrommet systemet var ute av drift, forklarer Tor Laukvik, avdelingsleder ved Sørlandet sykehus.I utgangspunktet skulle de to AMK-sentralene (Akutt-medisinsk-kommunikasjonssentral) slåes sammen 1. april. For å unngå problemer ved sammenslåingen, ble det vedtatt å prøve ut systemet fra og med mandag 22. mars. Da de to enhetene ble koblet sammen, oppsto det imidlertid tekniske problemer i et av dataprogrammene.— Vi ønsket å starte så tidlig som mulig for å luke unna eventuelle tekniske problemer. Det viste seg fort at telefoni- og radiokommunikasjonen ikke fungerte tilfredstillende, sier Laukvik.Avdelingslederen hevder at ingen ble berørt av bruddet. Nødmeldingssystemet ble umiddelbart koblet tilbake til de to opprinnelige sentralene.- Vi har alltid reserveløsninger, i tilfelle slike situasjoner skulle oppstå. Ingen brukere ble berørt av dette, forteller han.Sammenslåingen var nøye planlagt, og sikkerhetsrutinene var godt innarbeidet, legger Laukvik til.Hensikten med omleggingen av de to AMK-sentralene i Kristiansand og Arendal er å effektivisere og spare penger. Den nye sentralen, som vil ligge i Arendal, vil være ferdig om ca to måneder. - Det er klart det er et element av innsparing her, men det er ikke hovedpoenget. Vi ønsker bedre kvalitet, og erfaring viser at større sentraler sikrer nettopp det. Det blir færre operatører, som spesialiseres innenfor dette området. Dermed blir sentralen mer effektiv. I dag har operatørene også mange andre oppgaver, forklarer Tor Laukvik.Ingen mister jobben som følge av omleggingen.