Snobbestempelet er borte. De blåhårete, amerikanske enkene er historie. Nå satses det på barnefamilier og aktive voksne. Gjennomsnittsalderen for cruiserne i Europa er 45 år, i USA er den lavere. Dagens cruise får stadig bredere appell, ikke minst siden charterselskapene førte opp båtferie på tilbudslisten sin.— Du finner de mest fornøyde kundene i hele feriebransjen blant cruise-passasjerene, sier Gunnar Lepsøe hos Cruise Spesialisten AS i Bergen.- Hele 93 prosent av dem som har reist på cruise, svarer at de er meget godt fornøyd. 85 prosent sier at de gjerne vil ta et nytt cruise innen fire-fem år. Nærmere 30 prosent av kundene er såkalte «repeaters» - tidligere gjester som kommer tilbake. Dyktig organisert

— Forklaringen er {hellip}?- At et cruise som ferie- og opplevelsesprodukt er usedvanlig godt likt av passasjerene om bord. Alt er dyktig organisert. Cruise er en oppvisning i logistikk. Fra flyplass til havn - og tilbake igjen. Du blir godt tatt vare på. Standarden om bord er vanligvis høy. Du pakker ut bare en gang. Du plukker selv hva du vil være med på fra havn til havn, eller på båten. For å si det på godt norsk: Du får mye valuta for pengene, og det er et «språk» norske forbrukere forstår, understreker Gunnar Lepsøe, som med veteranens tyngde legger til at prisene på cruise ikke har gått opp de siste 15-20 årene. Lett å selge

— Det komplette ferietilbudet på ett og samme sted - opplevelser, god mat, underholdning og stil over innkvarteringen - er en kombinasjon som er lett å selge inn til nordmenn, understreker svenske Magnus Wrahme som er Norden-sjef hos den norskeide giganten Royal Caribbean Cruises med hele 27 skip rundt om i verden.- Vi svensker er stolte av Volvo, Saab og Abba - og dere nordmenn har helt klart et nasjonalt hjerte som banker for det maritime. Koblingen mellom norsk sjøfart og kvalitet, slår positivt ut hos oss i cruisenæringen. Dyrere i år

2003 ble det store gjennombruddsåret for cruise som ferieform i Norge. Mye uro i verden skapte en usikker feriesituasjon for mange. Cruiserederiene svarte med å senke prisene, og markedsførte seg aggressivt. Det ga uttelling, særlig i Middelhavet. Du kunne få ukescruise til særdeles hyggelige priser, særlig hvis du også hadde rabattklaff med flybilletten. Også i Karibia var det perioder der rederiene nærmest «kastet» cruisene etter deg for en slikk og ingenting.- I år er alt mer normalt, også prisene. Litt opp i forhold til det ekstraordinære fjoråret, kommenterer RCCL-sjefen, som vurderer det nordiske cruisemarkedet i størrelsesorden 40-50 000 passasjerer. Norge er definitivt størst med rundt 25.000 passasjerer. I disse tallene er Hurtigruten holdt utenfor. På bare fem år har RCCL fordoblet sitt salg av cruise til nordmenn. Vil du lese mer? Se vår papirutgave.