MANDAL/LINDESNES: — Hva et godt sted er? Det kan være mye, det. Hjemstedet du føler tilhørighet til og har gode minner fra gjennom flere år. Eller det kan være en by eller et tettsted du besøker for første gang, der du opplever vakre omgivelser og vennlige mennesker, sier informasjonssjef i departementet, Eva Nordvik.Nå har de laget et samling av såkalte gode steder i Norge, der 36 forskjellige eksempler er plukket ut. Og der i blant finner vi Gamle Postgården i Mandal og den nye miljøgata på Vigeland.- Hensikten med denne samlingen fra mindre byer og tettsteder i landet, er å inspirere og skape interesse for temaet, sier Nordvik.Hvert av eksemplene har fått to sider hver. «Fra allaktivitetshus til kulturhus» er tittelen for Gamle Postgården. Her leser vi om da det kom forslag om at kommunen skulle overta bygget da Postverket flyttet ut herfra på 80-tallet. Men dårlig økonomi satte en stopper for det.Sikret

Aksjonen «Vi bryr oss» ble dermed pådriveren for å sikre Postgården til kulturformål. Noen stygge voldsepisoder midt på 80-tallet gjorde det aktuelt å satse på kultur og aktiviteter i sentrum.Dermed oppsto Gamle Postgården allaktivitetshus som ble innviet i 1992. Den ble i en årrekke drevet av lokale organisasjoner organisert i en stiftelse. En storstilt innsamlingsaksjon skaffet penger til innkjøp og istandsettelse av huset.Etter at det ble problemer med økonomien, overtok i fjor kommunen driftsansvaret. Nå er hovedvekten av det som skjer på Postgården ungdomsaktiviteter.Det andre «gode stedet» er altså miljøgaten på Vigeland. Tettstedet var sterkt plaget av trafikken langs Rv 460 med høye hastigheter, dårlig sikt, ulykker og utrygghet. Veikontoret i Vest-Agder satte i gang et miljøgateprosjekt sammen med et estetikkutvalg i Lindesnes.Det ble satset på et grøntanlegg med 80 nye trær. De viktigste oppholdsarealene og atkomstene til forretningene er hellelagt, og det ble bygd et nytt gatelysanlegg.Gangbro

Det største enkelttiltaket var likevel en ny gang- og sykkelbro over Audna. Dette er skoleveien til mange barn. Før miljøgaten sto ferdig, var det trafikkfarlig og førte til mye privat transport av skolebarn, tross korte avstander.Miljøgaten har vært en knallsuksess der bilene har redusert farten med 30 prosent. Det er planlagt en forlengelse av gang- og sykkelveien vestover.