— For det første kan det føre til at man tar blikket bort fra veien, man har en tendens til å vende blikket mot den man snakker med. Av og til er man så konsentrert i samtalen at man ikke har tankene med seg i trafikken. Man oppfatter ikke raskt nok det som skjer, og det er nok forklaringen på at dette fører til ulykker, sier Fridulv Sagberg, forskningsleder ved Transportøkonomisk institutt, til Aftenbladet.no.

Barn og leting

I tillegg er det distraherende med barn i baksetet, søking etter gatenavn eller husnummer og betjening av musikkanlegg. Det viser en oppsummering av forskningen som har vært utført i det strategiske instituttprogrammet ”Høyrisikoatferd og høyrisikogrupper i veitrafikken” ved Transportøkonomisk Institutt. Distraksjon er tatt opp i en spørreundersøkelse utført i 2009. To faktorer som kan være svært farlig er reklameskilt eller plakater og gjenstander som faller ned i bilen, men dette skjer relativt sjelden og anses derfor for å være mindre farlig.

Les hele rapporten her! (Ekstern lenke)

- Overraskende

Å snakke med passasjerer har et riskiobidrag på seks prosent av ulykkene, mens bruk av mobiltelefon kun har et riskiobidrag på 0,6 prosent av ulykkene. Et risikobidrag er summen av hvor farlig det er relativt, satt sammen med hvor ofte det skjer. For eksempel er den relative risikoen for ulykker i forbindelse med reklameplakater langs veien stor, men det skjer sjelden slike ulykker, fordi det er få reklameplakater langs veien.

Sagbert synes det er interessant at passasjerer slår sterkere ut enn mobiltelefonen.

— Jeg må nok si at dette er overraskende, for jeg hadde ventet at det skulle være mindre farlig enn mobiltelefon fordi passasjerene kan tilpasse seg trafikken bedre enn en i andre enden av telefonen, sier Sagberg.

- Er fokuset på mobilbruk en bom?

— Det er vanskelig å si, for de fleste undersøkelsene tyder på at det er forhøyet risiko ved mobilbruk også. De nyeste studiene viser imidlertid at det er mindre fare ved mobilbruk. Det kan bety at folk tilpasser kjøringen når de vet at det er farlig eller at folk har lært litt når det gjelder farene ved mobilbruk, sier han.

- Oppfordrer dere folk til å kjøre alene eller ikke å snakke i bilen?

— Det er vanskelig å komme med sånne råd, men det er viktig at folk er bevisst på at man trenger full konsentrasjon for å kjøre sikkert. Man må se på veien, ha hendene på rattet og tankene i trafikken. Spesielt barn i baksetet kan være forstyrrende, sier han.

Tekstmeldinger

Sagberg sier folk bør la være å drive med noe som ikke har direkte med bilkjøringen å gjøre.

— Man bør heller stoppe opp hvis man har behov for å spise, lete etter gatenavn, plukke opp noe som faller på gulvet eller hvis ungene i baksetet er urolige, sier Sagberg, som sier folk multitasker i trafikken.

— Ja, det er en tendens til det. Hvis trafikken er ukomplisert og man kjører på langtur med lite trafikk, tror man at man kan klare å gjøre ganske mye annet i tillegg. Men det betyr at man har redusert beredskap i tilfellet det skjer noe.

- Hva med tekstmeldinger?

— Teksting i bil var noe som ikke forekom tidligere. Det finnes amerikanske undersøkelser som viser at det er enormt høy risiko forbundet med å sende tekstemeldinger i bil. Det er noe helt annet enn å snakke i telefonen, sier han.

— Jeg tror det er en tendens til at folk tekster når de kjører bil. Det er helt meningsløst. Det samme gjelder å surfe på nettet, det krever såpass mye oppmerksomhet at man kan glemme at man sitter og kjører bil. Det å kjøre bil oppfattes som en lett og enkel oppgave, dette er åpenbart et problem og det er helt klart at dette fører til at det skjer ulykker, sier han.

Fester i bilen

— Ungdommer som har vært på fest og har berusede folk i bilen har fortalt oss at de er overrasket over hvor stor oppmerksomhet det tar at medpassasjerer sitter og nærmest fester i bilen. Jeg tenker det er viktig at en tenker på dette når en er passasjer. Før stod det "forstyrr ikke føreren" i bussene. Dette kunne vi ha tatt opp igjen. Og så tror jeg det er viktig å ikke gå inn i kompliserte og tunge samtaler i bilen, sier Ingrid Lea Mæland, leder av Trygg Trafikk Rogaland.

Hun sier hun er overrasket over at samtale med medpassasjer er såpass farlig, og sier det bør brukes som en vekker.

— Vi ser at mye av ulykkene skjer på grunn av distraksjoner. Det er ikke bare blikket, men også mental tilstedeværelse som gir utslag, sier hun.

Mobiltelefonbruk

En studie gjort av TØI i 2008 viser at det er liten forskjell på å bruke håndholdt og håndfri telefon. Det betyr at distraksjonen først og fremst er kognitiv, og ikke motorisk. Folk kjører likevel seinere når de holder mobiltelefonen i hånda, noe som kan forklares som en adferdsendring, heter det i rapporten.