VENNESLA: Eivind Mauland mener Graslia vil være et ideelt og sentrumsnært knutepunkt for kollektivtrafikk i Vennesla i fremtiden. Han sier det må planlegges for en slik satsing allerede nå.

— Jeg tenker at Vennesla er tjent med å planlegge for en sentrumsnær metrostasjon, sette det på dagsorden, og begynne å legge puslespillet for å kunne realisere det. Graslia er mest aktuell som lokalisering i Vennesla. I dag er det ikke alternativ til buss i kommunen, sier Mauland.

graslia1.jpg Foto: Frode Lindblom

Passasjergrunnlaget for lavt

Det har vært snakket om lokaltogsatsing mellom Vennesla og Kristiansand tidligere. I 2004 ble lokaltog på denne strekningen vurdert i en rapport for Vest-Agder fylkeskommune. Det ble vurdert seks togstopp. Rapporten konkluderte blant annet med at passasjergrunnlaget var for lavt. Vennesla nærmer seg nå 14.000 innbyggere.

I regionalplan for Kristiansandsregionen (2011–2050) er lokaltog også nevnt. Her står det at arealbruken langs banestrekningen må legge til rette for at en baneløsning kan bli aktuelt på meget lang sikt.

Eivind Mauland er klar over at veien fram er lang, men sier Vennesla må på banen og planlegge for vekst og alternative transportløsninger. Kommunen vokser, og om noen år begynner utbyggingen av Venneslaheia med 1300 boliger.

Drøftet med Jernbaneverket

— Vi hadde et møte med Jernbaneverket i 2010. De var de som tok initiativ i forbindelse med sin strategiplanlegging. Da drøftet vi videreutvikling av Vennesla stasjon som stasjonslokalisering. De så på en mer sentrumsnær stasjon som mest gunstig.

— Hva skal til for at Graslia kan bli en stasjon for lokaltog?

— Arealene må sikres og være tilgjengelige. Det vil være god plass i Graslia. I tillegg må befolkningsgrunnlaget opp i nedslagsfeltet til jernbanen. Jeg tenker at en stasjon her også skal være for buss, sier plansjef Eivind Mauland.

Med kommunens topografiske utforming med mange heier ser Mauland for seg shuttlebusser til Graslia morgen og ettermiddag. Utfordringer er barnefamilier med barnehagebarn.

— Et slikt kollektivknutepunkt må derfor bygges ut med stor kapasitet for biler, sier han.

Dårlig kollektivtilbud

Mange opplever at busstilbudet i Vennesla ikke er bra nok med tanke på mange som jobbpendler til byen.

— Kollektivtilbudet i Vennesla kunne vært bedre. Riktignok har vi direktebusser fra Vennesla til Kristiansand om morgenen, som ikke stopper etter Kvarstein, men de fleste bussforbindelsene er melkeruter om Mosby og Strai, sier avdelingsingeniør Ingrid Konsmo i teknisk forvaltning.

— Bør Vennesla kommune planlegge for lokaltog med stasjon i Graslia, slik plansjefen tenker?

— Jeg synes toget burde vært bedre utnyttet. Potensialet er stort for et bedre kollektivtilbud, sier Konsmo.

På Østlandet er det satset stort på lokaltog. Til Drammen stasjon, en mindre by enn Kristiansand, går det hyppig lokaltog i morgen- og ettermiddagsrushet til/fra Kongsberg og gjennom kommunene Øvre og Nedre Eiker. På Sørlandet har foreløpig ordføreren i Marnardal jublet over ny stasjon. Det er fortsatt 29 minutter til Kristiansand med regiontoget.