Julebutikk: Butikkvinduene er prydet med juleeffekter. Her fra Rasmuss Tallaksen. Foto: Kristin Ellefsen
Juletrepynt: Det skinner i kuler og annen julepynt fra juletrærne i Julebyen. Foto: Kristin Ellefsen
Fakler: Nedre torv er pyntet opp med et stort fat fylt med brennende fakler. Foto: Kristin Ellefsen
PÅ SKØYTER I JULEBYEN: Elisabete Jurockina på den nye skøytebanen som er etablert på Nedre Torv i Kristiansand i forbindelse med årets juleby. Det jobbes nå offensivt for å trekke turister fra Rogaland og Østlandet til Julebyen i Kristiansand, blant andre barnefamilier. Foto: Sondre Steen Holvik
ÅPNING: Arvid Grundekjøn (H), ordfører i Kristiansand, Geir Tønnesland, administrerende direktør i Los og Harald Andersen, daglig leder for Kvadraturforeningen, under åpningen av Julebyen Kristiansand fredag. Barna er klare til å teste den nye skøytebanen på 120 kvadratmeter. Foto: Sondre Steen Holvik

KRISTIANSAND: — Vi har jo lyst til å vise fram den flotte byen vi har, og det er jo hyggelig med besøk, sier informasjonskonsulent Maiken Flåt Kulien ved Visit Kristiansand.

— Vi håper at Kristiansand kan bli kjent som en helårsdestinasjon. Det skjer jo noe her hele året, ikke bare om sommeren. Vi har jo Kilden, og snart får vi jo også Aquarama, sier hun.

Visit Kristiansand har reklamert for årets juleby både i Rogaland og på Østlandet. Nå håper man at turistene strømmer til.

Fire millioner kroner

I går åpnet Julebyen offisielt, for andre året på rad. Det satses rundt en million kroner på visning av et 3D-show på kveldstid. I tillegg er det satset ytterliggere tre millioner kroner på aktiviteter og ulike tiltak, blant annet en 120 kvadratmeter stor skøytebane og et juleverksted hvor barn kan lage gratis julepresanger.

Fakler: Nedre torv er pyntet opp med et stort fat fylt med brennende fakler. Foto: Kristin Ellefsen

— Det er potensial for at folk fra andre steder av landet kan oppleve julebyen som attraktiv, med et unikt lysshow og god julestemning, sier Harald Andersen, daglig leder i Kvadraturforeningen.- Julebyen i 2011 var en stor suksess, og 56 prosent av butikkene i Kvadraturen hadde en formidabel økning av omsetningen – en økning dobbel så stor sammenliknet med landet for øvrig, opplyser han.

Toppmåned

Julehandelen i desember og sommermåneden juli står for 80 prosent av den årlige omsetningen i Kvadraturen. Bare i desember omsettes det for rundt 600 millioner kroner.

Nå håper Visit Sørlandet at turister vil bidra med å øke omsetningen i byen ytterliggere, både omsetningen for hoteller, restauranter og butikker.

— Vi har fokus på å nå markedet i Rogaland gjennom avisannonser. I tillegg har vi brukt Facebook-annonser. Nå er vi i gang med å kjøre Facebook-annonser rettet mot østlandsområdet, forteller Maiken Flåt Kulien.

Harald Andersen, daglig leder i Kvadraturforeningen, mener det er potensial for at folk fra andre steder kan oppleve julebyen som attraktiv. Foto: Tormod Flem Vegge

Hun sier at Visit Kristiansand har inngått et samarbeid med Visit Sørlandet, som har tilgang til en bookingmotor:— Dermed kan gjestene booke rimelig overnatting, slik at de kan bli fristet til å komme til byen.

— Er reklamekampanjene rettet mot spesielle aldersgrupper?

— I hovedsak ønsker vi å nå dem i alderen 35 til 55 år. Det kan være småbarnsforeldre og par med god inntekt som følge at de har voksne barn, forteller Kulien.

Suksess i Egersund

Egersund har hatt suksess med sin juleby, som neste år feirer tiårsjubileum. Folk kommer langveisfra for å oppleve julemarkedet, og i fjor besøkte 50.000 mennesker markedet, ifølge Leif Erik Egaas (H), ordfører i Eigersund kommune.

- Dette har spredt seg på folkemunne, at det er Egersund som er julebyen, sier Leif Erik Egaas, ordfører i Eigersund kommune. Foto: Eigersund kommune

— Julebyen i Egersund har spredt seg på folkemunne. Masse folk fra Stavanger, Sandnes, Nord-Jæren og Vest-Agder kommer til julebyen. Jeg vet at det har kommet folk helt fra Østlandet, forteller han.- Har dere noe form for markedsføring for å trekke folk til julebyen fra andre steder i Norge?

— Nei, vi annonserer kun i lokale og regionale aviser i Rogaland. Dette har spredt seg på folkemunne, at det er Egersund som er julebyen, sier Egaas.