KRISTIANSAND: Tall fra Statens innkrevningssentral viser at bare politiet i Vestfold bøtela flere bilister enn Agder-politiet for å kjøre uten bilbelte i første kvartal. Enkelte distrikter bøtelegger knapt noen.

De vanlige ordenspatruljene i landsdelen bøtela 115 bilister som kjørte uten førerkort i første kvartal. De ni UP-patruljene stod for 640 bøteleggelser i samme periode.

Kontrollerer mange biler

Distriktsleder for UP i Agder, Øystein Krogstad, sier at etaten er bilbeltebruk er viktig å kontrollere.

– Det er klart at bilbelte er noe vi har en bevisst holdning til. Alle undersøkelser viser at skadeomfanget i ulykker blir betydelig redusert dersom man bruker bilbelte. Det er rent preventivt, sier Krogstad til fvn.no.

Så langt har Krogstads ni patruljer i Agder og seks patruljer i Rogaland kontrollert 35.000 bilister. I Rogaland ble nesten like mange, 670, bøtelagt for å kjøre uten bilbelte i første kvartal.

Alvorlige ulykker uten belte

Tall som Trygg Trafikk har utarbeidet viser at 50 av de om lag 250 som årlig dør i trafikken kunne ha klart seg dersom de brukte bilbelte.

– Vi vet at 46 prosent av dem som blir drept i trafikken ikke brukte bilbelte eller brukte det feil. Noen av kollisjonene er så kraftige at de likevel ikke ville overlevd, men vi regner med at rundt 50 personer kunne overlevd dersom de brukte bilbelte, sier distriktsleder for Trygg Trafikk i Aust-Agder, Paal Ove Sodefjed, til fvn.no.

Trafikktellinger gjort langs E18 på Sørlandet viser at 96 til 98 prosent av bilistene bruker bilbelte. Mange som er involvert i trafikkulykker kjører uten bilbelte.

– Det er underlig hvor mange som er involvert i kollisjoner som ikke bruker bilbelte. Det kan ha sammenheng med kjørestil, og liten respekt for regler og bilbelte, mener Sodefjed.

– Til bilistenes beste

Ifølge Trygg Trafikk er det ikke frykten for en kollisjon, men å måtte bruke penger på en bot som svir mest.

Trafikkoordinator i Agder politidistrikt, Erik Haugevik, påpeker at målet med kontrollene er å få folk til å kjøre med bilbelte.

– Målet med kontrollvirksomheten er å øvre påvirkning på bilistene for å endre kjøreadferden deres, sier Haugevik.

Se hvilke distrikter som skrev ut mest gebyrer i faktaboksen til høyre.