LILLESAND: — Vi mener dette har påført oss cirka 30 millioner kroner i unødvendige utgifter, sier Jan Omli Larsen, som er administrerende direktør i Lillesand Næringsarealer AS (LINA) og daglig leder i Sørlandsparken Øst AS.

Totalkostnaden for infrastruktur i næringsområdet ble budsjettert til 70 millioner kroner. LINA anslår at kostnadene ville blitt halvert dersom de hadde bygget adkomstvei med kun to felt.

jan omli larsen sørlandsparken øst2.jpg Foto: Hans Jacob Brekke

Reguleringsarbeidet for den nye næringsparken ved grensen mellom Lillesand og Kristiansand ble startet i 2006. I løpet av prosessen som fulgte ble det gjort kostbare analyser for å dimensjonere veien inn i området.

Forventet 15.000 daglig

Tross usikkerhet knyttet til hva slags virksomheter som ville bygge på tomtene, konkluderte en trafikkanalyse med at det ved full utbygging ville kjøre 15.000 biler inn og ut av området daglig. Dette utløste et krav om firefeltsvei i reguleringsplanen.

Til sammenligning var trafikken på nye E 18 mellom Lillesand og Kristiansand 13.500 biler i døgnet i 2011. — Antall biler som kjører i området her i dag er ikke i nærheten av disse beregningene. Kravet om firefeltsvei var en skikkelig skivebom, sier Omli Larsen.

Aust-Agders arbeid med den såkalte kjøpesenterplanen har utsatt videre utbygging i næringsparken. Men Jan Omli Larsen mener adkomstveien også vil være overdimensjonert, etter utbygging i resten av Sørlandsparken Øst.

Gangbro over veien

En annen konsekvens av veivalget var at det utløste krav om gangbro over firefelten, med en prislapp på åtte millioner kroner. Denne har ikke blitt bygget. I stedet ble det ene kjørefeltet innsnevret mot rundkjøringen ved E 18, slik at Ikea kunne åpne som planlagt.

Omli Larsen hevder LINA gjennom hele reguleringsprosessen argumenterte for lettere infrastruktur, og at to felt var nok.

— Vi har hele tiden ment at behovet for en firefeltsvei tidligst vil oppstå om 20 til 30 år. Da er urimelig at vi må bygge veien så lenge før den trengs. Vi kunne heller satt av arealer for fremtidig utvidelse, sier direktøren.

Krever oppvask

I forrige uke sendte LINA et brev til egne konsulenter og offentlige instanser som deltok i reguleringsarbeidet. Selskapet vil at partene skal evaluere sine roller i tilknytning til kravet om firefeltsvei til Ikea.

— Vi regulerer jo mange områder. Hensikten med denne evalueringen er å øke kompetansen, slik at tilsvarende vurderinger senere får en større treffsikkerhet, sier Omli Larsen.

— Hvis en viderefører krav om å etablere full infrastruktur allerede flere tiår før behovet oppstår, blir det mer kostbart å bygge ut næringsarealer i vår region enn i andre regioner. Noe som vil svekke landsdelens konkurransekraft, skriver LINA i brevet.

Lillesand Næringsarealer AS er eid av Lillesand kommune og Kristiansand Næringsselskap AS.

- Underlig hvis de har bommet

Teknisk sjef Gunnar Lindaas i Lillesand kommune Foto: Hildegunn Mellesmo Aslaksen

— Slik situasjonen er i dag, kan jo alle se at firefeltsveien er overdimensjonering. Men da planen ble vedtatt var så vidt jeg forstår konkret kontakt med flere store aktører som ønsket å etablere seg i Sørlandsparken Øst, sier teknisk sjef Gunnar Lindaas i Lillesand kommune. Det var Lillesand kommune som vedtok reguleringsplanen for næringsområdet.Om adkomstveien også er overdimensjonert i forhold til full utnyttelse av området vil ikke Lindaas spekulere i. Han har imidlertid tiltro til kompetansen hos aktørene som har bidratt inn i planarbeidet.

— Jeg tenker jo at det er underlig hvis de har bommet så veldig grovt, sier Lindaas.

Likevel mener han at LINA reiser noen interessante problemstillinger for fremtidige utbyggingsprosjekter.

— Blant annet er det greit å diskutere om det er riktig at første utbygger skal ta alle kostnader ved utbygging av infrastruktur for fremtidig vekst, sier det tekniske sjefen, som ønsker at partene skal møtes til et evalueringsmøte på nyåret.