KRISTIANSAND: Den heter HiLoad DP, og er en nesten 60 meter høy lastebøye som kan koples til ethvert tankskip. Den vil ligge til kai i Kongsgårdbukta noen dager. Eier er Remora Technologies.

Lastefarkosten HiLoad er en blanding av skip og rigg. Den er selvgående og representerer en helt ny teknikk innen for offshore loading. Den har til og med fått sin egen klasse i Det Norske Veritas.

Den har 10.000 hestekrefter og skal uten problemer greie bølger på opptil 30 meter.

Sørlandsbaserte OSM har hatt mye med utviklingen av HiLoad å gjøre, blant annet i form av byggeoppfølging, driftsforberedelse og bemanning.

OSM-direktør Morten Mellerud sier han gleder seg til å vise fram farkosten for sørlendingene. Den er i vårt område for noen tekniske justeringer. Forrige uke ble lastefarkosten demonstrert på Stord foran et stort oppbud av oljeselskaper, rederier og andre interesserte.

— HiLoad er noe helt unikt. Den ruver nesten 60 meter over vannflaten. Samtidig har den nesten 10.000 hestekrefter, og den skal uten problemer klare uvær med bølger opp mot 30 meter, sier Mellerud.

— Fordelen med HiLoad er at den kan kople seg til hvilken som helst standard tankbåt. Den er helt uavhengig av spesialbygde fartøyer med tilkopling til spesielle lastebøyer. Den er selvgående med eget maskineri og tre trustere for å drive den og holde oljetankere i posisjon under lasteoperasjonen, sier Mellerud.

Når en oljetanker nærmer seg HiLoad, manøvrerer den seg inn til skutesiden slik at bunnen av konstruksjonen går inn under bunnen på tankbåten. Der deballasterer den og blir liggende fast inn til skuta. Da kan lastingen starte via en 20 tommers slange som koples til sentermanifolden på tankbåten.

— Dette er en stor fordel ved utbygginger på dypt vann, og på felt der infrastrukturen er mindre utbygd, sier Mellerud.