KRISTIANSAND : — De to siste ukene har jeg jobbet natt og dag med dette, sier Jensen til fvn.no.

Engasjementet har blant annet ført til underskriftskampanje, brev til samferdselsministeren og en stadig voksende aksjonsgruppe på Facebook.

— Jeg ser at det er fattet et vedtak som skaper mye urettferdighet. De rikeste favoriseres gjennom de nye bompengesatsene, forklarer Jensen.

Kristiansand kommune vedtok i 2007 å øke bompengeavgiften. Midlene skal i hovedsak finansiere ny Vågsbygdvei. 420 millioner er tiltenkt gang- og sykkelstier i kommunen, og 120 millioner skal brukes på utbedring av veien til Kjevik.

— Dette blir forferdelig urettferdig for flere grupper i samfunnet. De som rammes hardest er de som har det vanskeligst økonomisk fra før, sier Jensen.

Han har fått stor respons fra mange av de mer enn 20.000 medlemmene i Facebook-gruppa. En av dem er en alenemor som bor utenfor de mest trafikkerte busstraseene, og er avhengig av bil for å komme seg til jobb.

— Hun sier rett ut at hun ikke har råd til dette, ettersom hun er delvis ufør og har liten inntekt. Resultatet blir at barnet hennes må slutte på fritidsaktivitetene i sentrum, hevder 29-åringen fra Kristiansand.

Han kaller det et paradoks at en velstående mann med en stor og forurensende bil slipper femten tusen kroner billigere unna årlig, i forhold til ei alenemor med en liten, miljøvennlig bil.

— Jeg tror ikke de sosiale forskjellene blir veldig store i virkeligheten. Det er de samme rabattordningene som finnes over alt ellers i landet, svarer ordfører Per Sigurd Sørensen.

Grunnen til at regnestykket blir forskjellig fra person til person er forskuddsbetalingen av abonnementet. Kan du ikke betale forskuddsvis, får du ingen rabatt. Har du råd til å betale for et ti måneders abonnement slipper du unna med 5.000 kroner. I dag koster til sammenligning et årsabonnement med fritt antall passeringer 1.500 kroner.

— Avgiftene bør byttes om, slik at de som har mest midler, må betale mest, sier Jensen, en av initiativtakerne bak gruppen ”Nei til økte bomavgifter i Kristiansand”.

I skrivende stund har gruppa 20 171 medlemmer. I tillegg finnes en annen gruppe, med samme formål. Den har i dag over 3.600 medlemmer.

Støttes av næringslivet

Sammen med tre andre ivrige bompengemotstandere har Jensen samlet underskrifter blant byens næringsdrivende.

— Responsen var overveldende. 250 butikkeiere og ansatte signerte oppropet, sier Espen Jensen. Av de spurte var 98 prosent positive til å skrive under.

— Det er jo spesielt at ordfører Sørensen (H) har i sitt partiprogram at han ønsker at Kristiansand skal ha landets beste næringspolitikk, når 98 prosent av de næringsdrivende er imot politikken han har gått inn for i denne saken, hevder Jensen.

— Man må spørre seg om det finnes noe alternativ, sier Per Sigurd Sørensen. - Alternativet er å ikke bygge vei. Fortsatt kø. Fortsatt dårlig gang og sykkelsti.

- Er de politiske prosessene for utilgjengelige for mannen i gata, når reaksjonene først kommer nå, to år etter at vedtaket ble fattet?

— Nei, prosessene er ikke utilgjengelige. Folk er ikke bevisste nok når avgjørelsene skal tas, svarer Sørensen. Jeg forstår at de reagerer, men igjen, hva er alternativet?

Er det noen vits i å protestere videre?

— Nei, det løpet er kjørt, svarer Sørensen.

Han mener likevel at det er viktig at folk sier fra og protesterer mot myndighetene.

— Kanskje kan dette være starten på en nasjonal aksjon mot bompenger, sier ordføreren.

Han vil ikke være med på at kristiansandspolitikerne skal få all skylda for at det blir dyrere for bilistene.

— Det er ikke min skyld. Når det kommer til stykket, så er Stortinget og regjering ansvarlig. Man må skyte på rett pianist, sier Høyre-ordføreren.