KRISTIANSAND: – Fra 2005 til 2009 økte sykkelbruken i Kristiansand med nesten 30 prosent, forteller Bjørne Jortveit, rådgiver i ATP-samarbeidet i kristiansandsregionen.

Han refererer til en undersøkelse gjennomført av Transportøkonomisk institutt (TØI), som er basert på intervjuer med drøyt 1000 personer i Kristiansand. Resultatene av undersøkelsen ble først nylig publisert. Den samme undersøkelsen viser at Kristiansand nå er den storbyen i Norge hvor innbyggerne bruker syklene sin mest. Ni prosent av alle turer skjer med sykkel. På andre plass ligger Trondheim med åtte prosent sykkelreiser.

Langvarig satsing

Jortveit mener at kommunens satsing på gang— og sykkelveier er en årsak til økningen i sykkelbruken.

– Satsingen på sykkel har stått i fokus i mange år. Siden 2005 er det bygget sju kilometer med gang og -sykkelveier i Kristiansand og to mil med slike veier i kristiansandsregionen. Jo flere som sykler, jo mer reduseres også biltrafikken og de lokale klimautslippene. Det er jo også en viktig målsetting, forteller han.

Anslag ATP-utvalget har gjort basert på tellinger, viser at 5-6.000 syklister er ute på veiene i Kristiansand en god sykkeldag. Enkelte syklister kan imidlertid ha blitt registrert flere ganger i tellingene.

Premieres

Prosjektleder for Tusentråkk, Siri Gilbert, sier at kampanjer har vært viktig for å få regionens innbyggere til å gå og sykle fremfor å kjøre bil. Denne uken starter en ny runde med Tusentråkk. Premier for 179.000 kroner skal deles ut for å motivere deltakerne til å velge miljøvennlige transportalternativer.

– Vi ser at det å belønne deltakerne i kampanjene har en effekt. De blir belønnet for å ta gode valg for seg selv og sin egen helse, miljøet og samfunnet, sier Gilbert.

I fjor deltok nesten 3000 mennesker i Tusentråkk. En undersøkelse blant Jeg kjører grønt-deltakerene høsten 2010, viste at 35 prosent syklet oftere i kampanjeperioden enn det de gjorde til vanlig, sier hun.

En million

ATP brukte en million kroner på utvikle Jeg kjører grønt- konseptet med hjemmesider, registreringsløsning og markedsføring i 2010. – Det er få byer som har brukt så mye ressurser til slike tiltak som oss, skryter Jortveit.

I dag lanseres Tusentråkk-kampanjen i kristiansandsregionen. Kampanjeledelsen skal stå ved stands ved innfartsårene i Kristiansand, hvor de skal oppfordre folk til å delta på kampanjen. I morgen, klokken 12.00, åpnes portalen på internett for registrering. Hvis historien gjentar seg, så blir det stor pågang fra deltakere som vil sikre seg en påmeldingspremie.

– Jeg tror at alle på denne kloden liker ting som er gratis, humrer Bjørne Jortveit.

– Engasjement for sykling nytter

Foto: Jon Anders Skau

– Kristiansand peker seg ut som en av byene i Norge hvor det er en god andel syklister, og hvor andelen syklister er økende. Økningen i antall syklister er trolig mer enn 30 prosent, fordi den totale trafikkmengden også har økt i det tidsrommet undersøkelsen fra Transportøkonomisk institutt ble gjennomført, sier veidirektør Terje Moe Gustavsen . – Hva synes du om utviklingen i Kristiansand?

– Det er veldig bra, og det kommer av en bevisst satsing på sykling gjennom flere år, både fra statens side og fra kommunens side. Det handler om å legge fysisk til rette for sykling og å påvirke folk til å sykle. Dette viser at et aktivt engasjement nytter, og at det er det som skal til, sier Gustavsen.