Teknisk leder Arvid Rune Larsson i Kristiansand Parkeringsselskap viser hvor vannet kommer inn i den øverste etasjen i parkeringskjelleren i Gyldengården. Lekkasjen kommer inn i skillet mellom det gamle parkeringhuset Meieritomta og den nye delen under Nav-bygget. Det er lagt på en midlertidig renne som leder vannet ned i et rør. Foto: Tore Andre Baardsen

KRISTIANSAND: Lekkasjen er i den øverste etasjen i parkeringskjelleren, U1. Vann har trukket inn fra Festningsgata og ned i overgangen mellom den gamle Meieritomta-kjelleren og det nybygde parkeringshuset under Nav-bygget.

Planlagt åpning av parkeringshuset har vært 21. mars.

— Det er ikke realistisk. Det er mange småting igjen, sier Ole Jacob Rynning-Tønnesen, avdelingsleder i Kristiansand Parkeringsselskap.

Han vil ikke anslå når den 10.900 kvadratmeter store parkeringskjelleren kan åpnes for publikum.

— Vi håper at vi kan åpne en dag i april, sier Raymons Solaas, daglig leder i Kristiansand Parkeringsselskap.

Det er Kristiansand Næringsselskap AS (Knas) som er byggeherre for Gyldengården i Kristiansand sentrum. Forrige mandag ble kontorlokalene over bakken åpnet, mens parkeringskjelleren på tre etasjer under bakkenivå etter planen skulle åpnes i etterkant.

Les også: Gratis parkering i en uke

- Høy fuktbelastning

Nylig leverte parkeringsselskapet, som skal leie parkeringskjelleren, en sluttrapport med en liste over ting de krevde utbedret før de overtar kjelleren.

Her ble det blant annet pekt på at det i lang tid har lekket inn vann.

«Parkeringsselskapet mener at vannlekkasje kan skade parkerte kjøretøy og parkeringshuset i sin alminnelighet (renner og avflassing av malte flater mv) og vi må derfor ha fokus på denne problemstillingen,» skriver daglig leder Raymond Solaas i parkeringsselskapet i rapporten til Knas 10. mars.

Videre påpekes det at «Overgangen mellom nytt og gammelt bygg har ligget eksponert for fukt over lang tid og området ble til tider benyttet som snødeponi. Gjennom hele rehabiliterings - og byggetiden har det vært problemer knyttet til fuktinntrengning og til tider har det vært høy fuktbelastning i de aktuelle områder.»

Parkeringsselskapet opplyser også at det ikke ble påvist fukt i det gamle parkeringsanlegget i Meieritomta, og at de derfor forutsetter at lekkasjen har oppstått under byggearbeidet.

- Ingen konsekvenser

Egil André Jore, som er prosjektleder for Gyldengården-utbyggingen i Knas, mener man må regne med slike ting under et prosjekt.

— Dette er en naturlig del av et prosjekt. Vi jobber med å finne løsninger og skal tette der det kommer inn fukt, sier han.

- Hvilke konsekvenser får lekkasjen?

— Det får ingen konsekvenser. Det henger noen dråper i taket og det drypper noen steder.

- Hvor mye vil det koste å tette?

— Det vil koste noen tusen. Dette er en bitte, bitte liten sak, svarer Jore.

Han legger til at årsaken til at lekkasjen ikke er tettet ennå, er at Knas må ha tillatelse fra veivesenet for å grave opp det aktuelle området i Festningsgata.

— Vi må gå litt ut i veibanen og fikse det. Dette tas når vi får tillatelse, sier Jore.

Krever utbedring av sikkerhet

I tillegg vil parkeringsselskapet at Knas utbedrer ting knyttet til sikkerhet, «herunder brannsikkerhet som følge av røyktest, nødlys og merking av rømningsvei. Dessuten må toveis trafikk i Skippergata etableres for å få en tilfredsstillende atkomst for publikum. Dette er forhold som må avklares før åpning av anlegget for publikum,» heter det i rapporten.

Kristiansand Parkeringsselskap gleder seg til åpningen. Kjelleren vil være åpen for parkering fra 06 til midnatt. Bilistene vil kjøre inn og ut i Skippergata. Etter å ha satt fra seg bilen kan de ta heis opp til gatenivå. Når de kommer tilbake, kan de enten betale på automater ved utgangsdøren eller med kort når de kjører ut.

Takstene vil være de samme som i Slottskvartalet; 17 kroner per time.