MANDAL: Hun er en av mange som opp gjennom årene har havnet i en stygg ulykke på E 39. Litt over klokka 07.00 den 15. oktober skjedde ulykken.

— Da tenkte jeg at jeg ble en del av nyhetsbildet der man fortalte om ulykken, personskade, køer og omkjøring, slik jeg selv ofte har opplevd det som bilist, sier Kjellin.

Vi sitter hjemme hos henne kun ti dager etter at ulykken skjedde. Les Fædrelandsvennens artikkel om ulykken under:

— Jeg ønsker ikke at meg og ulykken og skadene skal være poenget. Jeg bestemte meg umiddelbart etter ulykken for at kan jeg bidra på min måte for å få ned antall ulykker, så ønsker jeg det, sier Kjellin.

Hun har i etterkant av ulykken vært i kontakt med fylkesordfører Terje Dammen og stortingsrepresentant Peter Gitmark for å utdype sitt syn på veistandarden og kostnader av det hun har vært med på.

Samferdselsministeren

— Det er ikke meg, syklisten eller traileren som var med i ulykken som primært har skylden for denne. Skylden ligger hos samferdselsministeren og sentrale politikere. De vet at veien er dårlig, de har selv kjørt på veien, de har sett veien, leser ulykkesstatistikkene, men velger likevel å ikke bevilge penger til å bedre veistandarden.

— At de med åpne øyne slipper oss ut på denne veien, det reagerer jeg på, sier Kjellin.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

ULYKKEN: Slik så Kjellins bil ut etter at den ble truffet av hengeren på en trailer. Foto: Dag Lauvland, Lindesnes Avis

— Man kan velge å se på en ulykke som en lokal hendelse, men for meg ligger ansvaret høyere oppe. Jeg registrerer også at det ikke kom penger til E 39 i statsbudsjettet for 2013. - Hva er din løsning?

— Jeg tror at man på Sørlandet er altfor forsiktige, sier Kjellin, som selv er fra Asker.

— Kanskje kunne vi alle mobilisert mer. Etter ulykken er det mange som har fortalt meg at de er redde for å kjøre på E 39, de frykter at noe kan skje.

Bør bli frekkere

— Slik har jeg også hatt det, og ofte tenkt til og fra jobb på Vest-Agder-museet, avdeling Kristiansand, at er det min tur i dag? Nå har jeg selv blitt en del av en statistikk jeg aldri ønsket å bli en del av. Jeg synes vi på Sørlandet kunne vært noe frekke, og da sier jeg det på en sørlandsk måte, understreker Kjellin.

I over 12 år har hun kjørt fra huset ytterst på idylliske Skjernøya til jobben i Kristiansand.

— Jeg sitter og teller tunge kjøretøyer som kommer mot meg, noe må jeg jo gjøre, og i snitt er det 65 trailere hver vei daglig. Rekorden er 83 trailere på strekningen som tar mellom 50 minutter og en time, alt etter trafikk.

— Veien mangler skulderpartier og er i svært dårlig stand. Likevel er det for eksempel lovlig å sykle på veien, sier Kjellin.

Enorme kostnader

Kjellin bor slik til at det er vanskelig med kollektive løsninger.

— Jeg bruker i dag to timer til og fra jobb, med buss vil det ta tre til tre og en halv time. Det er jeg ikke villig til å gjøre.

I etterkant av ulykken har Kjellin også reflektert over hvor mye en slik ulykke koster.

— Ofte tenker man på kostnader med ødelagte liv og langtidsvirkninger, men bare ulykken i seg selv koster samfunnet enorme summer.

— I ulykken jeg var involvert i var det helikopter, brannutrykning, politi og ambulanse. Hva koster ikke det? Etterpå kom jeg inn på sykehuset der et akutteam på 10 til 12 personer sto og ventet på meg. Så ble det noen liggedøgn, politiet må gjøre etterarbeid, veivesenet undersøker bilene, det er kostnader knyttet til min arbeidsplass.

— De pengene hører vi ingenting om. Jeg tror dette er mye penger, og jeg mener det er sløsing med penger, sier Kjellin.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

ULYKKESSTEDET: I denne svingen i Rodal kjørte Kjellin mot Kristiansand mens traileren fikk sleng på hengeren og traff hennes bil. Foto: Tore-André Baardsen

— Kjellin har helt rett

Stortingsrepresentant Peter Gitmark (H) gir Agnete Kjellin helt rett i at det er politikernes ansvar at standarden på E 39 er svært dårlig. Han har sin del av ansvaret også.

— Ja, jeg tar min del av ansvaret, sier Gitmark.

— Det er grunnen til at Høyre er svært tydelige på at vi ønsker fire felt mellom Kristiansand og Stavanger, og at vi også har tidfestet dette. Det er utelukkende et politisk ansvar at veiene ser ut som de gjør.

— Men først og fremst er dette regjeringens ansvar. Den rødgrønne regjeringen har i de sju år den har sittet vist en manglende vilje til å satse på Sørlandet. Under den borgerlige regjeringen fra 2001 til 2005 ble det bygget fire felts vei, men den rødgrønne regjering har det nesten ikke blitt bygget vei, understreker Gitmark.

— Jeg er glad for at Agnete Kjellin engasjerer seg, vi trenger flere som gjør det, sier Gitmark, som samtidig slår fast at det er ikke de som er utsatt for en ulykke som først og fremst skal ta et ansvar.

— Det er det vi som politikere som må gjøre, og det gjør vi i altfor liten grad. Det er en stor grad av ansvarsfraskrivelse. Og det store problemet, slik jeg ser det, er at det er for liten evne til å tenke langsiktig.