FLERE BILER: Motstanderne av utbyggingen på Mæbø frykter trafikkøkning på Justøyveien, og særlig over Justøybroen, hvor kun en bil kan passere om gangen. En trafikkanalyse konkluderer med at broen vil kunne håndtere den økte trafikkmengden. Foto: Hildegunn Mellesmo Aslaksen
HER: Planområdet ligger på begge sider av denne veien, som fører til friområdet Saltvika. De 47 boligene vil bli synlige både fra sjøen og fra veien. Foto: Hildegunn Mellesmo Aslaksen
SKOLEVEI: Mange naboer mener utbyggingen er så stor at den vil forringe det landlige bomiljøet. Justøyveien vil heller ikke være en sikker skolevei, med mindre skolebarna kjøres i bil eller buss. Foto: Hildegunn Mellesmo Aslaksen
MOTSTANDER: Bjørn Daniel Solberg mener utsettelsen kun er en utsettelse. Foto: Hildegunn Mellesmo Aslaksen

LILLESAND: «En saksbehandling som står til strykkarakter. Total mangel på politisk gangsyn. Manglende lydhørhet og en demokratisk parodi.»

Slik beskrev Justøya-beboere Mæbø-planen onsdag kveld. Planen innebærer 47 nye eneboliger i det landlige området midt på Justøya.

Sjelden har så mange publikumsplasser vært besatt under et bystyremøte. Mer enn 20 Justøya-beboere møtte opp for å følge behandlingen av planen, som er en svært stor utbyggingsplan i Justøy-sammenheng.

SKOLEVEI: Mange naboer mener utbyggingen er så stor at den vil forringe det landlige bomiljøet. Justøyveien vil heller ikke være en sikker skolevei, med mindre skolebarna kjøres i bil eller buss. Foto: Hildegunn Mellesmo Aslaksen

— Utbygger har vært særdeles ryddig. Likevel; reaksjonene er så massive blant hele miljøet på Justøya. Vi i Høyre har derfor lyst til å utsette saken, gå en runde med utbygger, og se om en kan finne andre løsninger. Det er ikke et forslag om å avvise, men rett og slett om å gå en ny runde, sa ordfører Arne Thomassen (H), og fikk flertallet med seg på utsettelse.Vedtaket mottok spontan applaus, før Justøy-folket forlot salen.

- Dårlig håndverk

— Det er bare en utsettelse, var Bjørn Daniel Solbergs reaksjon. Han står bak en underskriftskampanje mot utbyggingsplanene. Den fikk 109 underskrifter.

— Jeg har vært motstander av denne utbyggingen fra starten av. Det er jo en formidabel utbygging. Jeg synes politikerne har gjort et dårlig håndverk. De har overkjørt hele lokalbefolkningen her ute, sier Solberg, som er nabo til planområdet.

— Vi er ikke motstandere av enhver bebyggelse, men det må være en spredt bebyggelse som ikke ødelegger miljøet. Denne utbyggingen vil forringe kvaliteten ved å bo på Justøya, sier Solberg.

MOTSTANDER: Bjørn Daniel Solberg mener utsettelsen kun er en utsettelse. Foto: Hildegunn Mellesmo Aslaksen

Mange av naboene har kommet med kritiske uttalelser i høringsrunden. Justøy Bygdelag skrev blant annet at planforslaget representerer en trussel mot de kvalitetene som utgjør Justøyas særpreg, og som er med på å gjøre Justøya til et godt sted å være. Bygdelaget opplever planen som et overgrep mot et tradisjonsrikt og velfungerende samfunn.— Vi er relativt nyinnflyttede til en plass vi valgte nettopp for den landlige beliggenheten. Åpner man for byggefelt nå, undrer vi på hva det drar med seg, sier Peter Wemø.

Mer bilkjøring

Planforslaget strider mot de rikspolitiske retningslinjene for areal- og transportplanlegging. Transport til og fra området vil i stor grad bli bilbasert. Det er rundt sju kilometer til nærmeste offentlige skole, og servicetilbudene er minimale i området. Sikker skolevei vil forutsette at barn fraktes med bil eller buss.

Venstres representant Petter N. Toldnæs tok til orde for en ny konsekvensutredning.

— Da planen ble laget, var det med en konsekvensutredning fra 2005 til –06, siden den gang har det skjedd veldig mye i dette området. Derfor hadde det vært på sin plass med en ny konsekvensutredning med hensyn til infrastruktur, utbyggingstakt og miljøpåvirkning på Justøya, sa Toldnæs.

Forslaget ble nedstemt med fem mot 22 stemmer.