SØGNE: — Jeg utfordrer de to fra Naturvernforbundet til å bo hos oss i en uke. Så kan de se hvor lett det er for en småbarnsfamilie å få det til å gå rundt i hverdagen, sier Eyvind Formo (38) fra Søgne.

Formo var en av mange bilister som la merke til de to fra Naturvernforbundet som sto og talte biler på Fidjane i morges. I løpet av to timer talte Naturvernforbundets Marte Rostvåg Ulltveit-Moe og Emely Ann Gundersen 1939 biler. 1318 av dem kjørte alene i bilen.

— Det er matpakkekjørerne fra Søgne og Songdalen som lager kø på E 39. Dette sinker nyttetrafikken, skaper unødvendig forurensing og fører til masse hyl og skrik om ny vei, sa Ulltveit-Moe til fvn.no tidligere i dag.

Les også: 67 prosent matpakkekjørere på E 39

- Et skudd i blinde

Eyvind Formo er rimelig oppgitt over uttalelsene om at folk kan la bilen stå og i stedet kjøre kollektivt til og fra byen.

- Det er et skudd i blinde. Vi skulle gjerne tatt buss, men det er rett og slett ikke mulig, sier han.

38-åringen bor på Langenes i Søgne sammen med kone og to barn. Både han og kona Grethe (35) jobber i Kristiansand, mens barna Ida (4 ½) og Julie (6 ½) går i barnehage og på skole i Søgne.

Fvn.no treffer familien på fire hjemme i Moseheia i Søgne tirsdag kveld. Grethe er da på vei til trening, men rekker å si seg enig med ektemannen i at kollektivtrafikk er lite aktuelt.

— Det hadde ikke gått med det programmet vi har, sier hun.

Kommer for sent

Grethe jobber som kontorsekretær hos Røntgensenteret i Tollbodgaten, mens ektemannen er politibetjent ved politistasjonen i Kristiansand. En normal dag for ekteparet fra Søgne starter rundt klokken 6.15. — Da står vi opp begge to. Ti over sju skal Ida leveres i barnehagen på Åros og halv åtte må Julie være hos SFO. Da er det 20 minutter til jeg skal være ferdig skiftet og klar på jobb. Som regel kommer jeg litt for sent på jobb på dagtid, sier Formo, som ikke har muligheten til å jobbe fleksitid.

Han og Grethe kjører sammen til jobb de dagene Eyvind ikke jobber kveldsskift. Ingen av dem er dermed det Naturvernforbundet omtaler som ”matpakkekjørere”, men føler likevel for å ta til motmæle.

- Hvis jeg skulle tatt bussen etter å ha levert i barnehagen og skolen ville jeg kommet cirka en time for sent på jobb om morgenen, sier Formo.

Omtrent det samme problemet melder seg om ettermiddagen.

— Er det jeg som skal hente må jeg gå litt før tida for å rekke SFO før halv fem. Om seks-syv år kan vi begynne å ta buss, men i den situasjonen vi er i nå er vi helt avhengig av bilen, sier Formo, som både sykler og tar buss hvis han har muligheten.

KLIKKER: Marte Ulltveit-Moe(t.v) og Emely Ann Gundersen talte biler mellom Søgne og Kristiansand tirsdag morgen. 67 prosent av bilistene satt alene i bilen. Foto: Hans Jacob Brekke. Foto: Hans Jacob Brekke

Bosetting og arbeidsplasser

Formo er positiv til å ta grep som reduserer biltrafikken, men mener Naturvernforbundet glemmer en del viktige ting i sin argumentasjon.

— Det er klart man bør begrense bilbruken, men det vil aldri monne. Regionen er i vekst og det er behov for vei, infrastruktur og et godt kollektivtilbud. Dette handler også om bosetting, næringsutvikling og arbeidsplasser. Det er ikke bare såkalte ”matpakkekjørere” langs denne veien, men også en rekke vogntog og nyttetrafikk, sier Formo.

Leder i Naturvernforbundet, Marte Rostvåg Ulltveit-Moe, presiserer at lastebiler og håndverkerbiler ikke ble talt som "matpakkekjørere", og at en reduksjon av trafikken nettopp vil komme nyttetrafikken og folk som familien Formo til gode.

- Europaveien ut av byen

Eyvind Formo har også sterke meninger om veiplanleggingen rundt Kristiansand.

- Diverse lyskryss og rundkjøringer er ikke med på å bedre trafikkflyten. Nå kommer det også en ny rundkjøring her på Tangvall, som ikke akkurat vil bedre situasjonen. Hele europaveien burde dessuten vært lagt utenom byen, sier han.

Ifølge Formo har ekteparet flere venner som har flyttet fra Søgne av praktiske årsaker. Selv har de vurdert det samme.

— Vi har vurdert å flytte nærmere byen. Vi har ikke lyst, men vi vurderer det sterkt, sier han.