TRAGISK: Alv Anders Ropstad hos Euronics mener det er arrogant av Telenor når saksbehandlere er overrasket over et fire-fem uker gammelt problem som er meldt gang på gang. Foto: Lars Hoen

VENNESLA: Telenor bekrefter overfor Vennesla Tidende at de vurderer å dra fra hus til hus for å spore en mobilforsterker som kan være årsaken til håpløse mobilforhold i bygda.

– Vi fikk de første meldingene om dårlige signaler 21. desember. Vi har tatt det på alvor; alt utstyret er skiftet på antennene som dekker det aktuelle området. Vi har målt signaler og vært i dialog med flere bedrifter som bruker mobiltelefoni mye, men uten å finne problemårsaken, sier regional informasjonssjef i Telenor, Per Aril Meling, til Fædrelandsvennen.

Får ikke betjent kunder

Siden den gang har svært mange venndøler opplevd at det har vært problemer med å bruke mobilen.

– Vi har 100-150 inngående samtaler per dag. På denne tiden av året ringer mange kunder fra byen for å snakke om ski og skiutstyr. At vi ikke får betjent dem, er verst av alt, sier Øyvind Skaiå i MX Sport i Vennesla sentrum.

Det begynte før jul. Mobiltelefonen har tilsynelatende topp dekning. Men forbindelsen er dårlig, og plutselig bryter samtalen.

– Vi snakker sammen hver tredje eller fjerde dag. «Nå får vi ordnet det», sier de. Men det gjør de altså ikke. Og jeg ser jo folk stå og snakke i mobiler utendørs i kulda. Iphone er forresten verst av alt. Den kan du bare glemme å bruke, lyder det fra Skaiå.

Trøbbel i store områder

Ifølge daglig leder ved Euronics i Vennesla, Alv Anders Ropstad, er det problemer med dekningen helt fra Vikeland til Grovane.

– Det må vel dreie seg om fire-fem basestasjoner? Telenor har et skikkelig systemproblem, mener han. Meling i Telenor sier at også Netcom-kunder har opplevd problemer, men de skal ikke være like omfattende som det Telenor-kundene opplever.

Antennebil

Ifølge Vennesla Tidende har Post— og teletilsynet hatt en antennebil i bygda for å søke etter problemer, men uten å finne noe galt. Telenor henstiller nå kundene om å ikke bruke forsterkerutstyr.

– Folk som bor et sted med svak mobildekning, kjøper forsterkerutstyr og setter det opp i god tro. Problemet er at utstyret sender ut signaler som kan forstyrre mobilnettet. Dersom vi ikke finner ut av problemet snart, må vi henstille til de av Venneslas innbyggere som bor i det aktuelle området, og som har montert forsterkerutstyr, om ikke å benytte det, sier informasjonssjef Meling til Fædrelandsvennen.

Hvordan påvirker mobilproblemene deg? Fortell i debatten!